پیام رئیس دانشگاه به مناسبت هفته پدافند غیرعامل

۰۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۵ کد : ۸۹۷ اخبار دانشگاه
پیام رئیس دانشگاه به مناسبت هفته پدافند غیرعامل

«امروز اهمیت پدافند غیرعامل قاعدتاً برای مسئولین بایستی شناخته شده باشد. اهتمام شما کار را پیش می‌برد. دفاع جزیی از هویت یک ملت است. هر ملتی که اهمیت دفاع را درک نکند، زنده نیست.»

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

 

 

 

السلام علیک یا ابا عبدالله (ع)، السلام علیک یا حسن ابن علی (ع)، السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع)، السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا رحمتً للعالمین (ص).

با سلام و عرض تسلیت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، شهادت امام حسن مجتبی (ع)، ایام شهادت امام رئوف، علی ابن موسی الرضا (ع)، و نیز عرض تسلیت رحلت جانسوز حضرت ختمی مرتبه محمد ابن عبدالله (ص) و با درود و سلام به روان پاک همه انبیاء، اولیاء، شهدا، صدیقان و صالحین، درود بی پایان و بیکران به روان پاک و روح پرفتوح حضرت امام خمینی (ره)، سلام و عرض تسلیت به محضر رهبر معظم انقلاب و آرزوی توفیقات روزافزون برای همه خدمتگزاران اسلام و مسلمین، همچنین عرض سلام و تسلیت نسبت به محضر منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج)، فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل را گرامی داشته، به تمام فعالان و دست اندرکاران آن تبریک می‌گویم.

نیم نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب جامعه بشری گویای آن است که تهدید و امنیت، تهاجم و دفاع همواره با زندگی و حیات انسان‌ها عجین بوده است. پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‌شود، اطلاق می‌گردد. دشمن همواره به‌دنبال یافتن روزنه‌ای برای آسیب رساندن است، از این‌رو باید با هوشیاری از تمام سطوح جامعه محافظت کرد. در عصر حاضر، دانش پدافند غیرعامل به عنوان یکی از جدی‌ترین علوم دفاعی، همواره مورد توجه محافل علمی و نظامی بوده تا جائیکه کشورهای قدرتمند، بیشترین اهمیت را برای این موضوع قائل شده‌اند. اجتناب ناپذیر بودن وقوع جنگ‌ها در طول تاریخ بشری، وقوع حداقل۴ جنگ مهم در حریم مرزهای سرزمین میهن اسلامی در چند ساله اخیر و اهداف راهبردی آمریکا در محاصره، مهار، تضعیف و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی، وجود طیف گسترده تهدیدات بالقوه و بالفعل کانون‌های بحران در پیرامون کشور، این پیام را به ما می‌دهد "همچنان‌که نباید مرعوب تهدیدهای دشمن گردید، از سوی دیگر می‌بایست با اقدامات و تدابیر مؤثر دفاعی، خود را آماده مقابله با تهدیدات بالقوه و بالفعل دشمن نمود". پر واضح است بخش بسیار مهم و حیاتی از این آمادگی در شرایط تهدیدات نامتقارن، اتخاذ راهبردهای دفاعی غیرعامل در جهت خنثی‌سازی و تقلیل و کاهش خسارات حملات احتمالی دشمن به مراکز ثقل میهن اسلامی و بالا بردن آستانه مقاومت ملی می‌باشد. امروزه با توجه به تغییر ماهیت تهدیدات علیه کشور، از عرصه نظامی به عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پدافند غیرعامل، از طریق تقویت چهار عامل ایدئولوژی، هویت، یکپارچگی اجتماعی و اجماع در منافع ملی که از اجزای قدرت نرم هستند، می‌تواند میزان تهدیدات ناشی از جنگ نرم دشمنان را کاهش دهد. در این رابطه به نظر می‌رسد دانشگاه، به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان موجود در ساختار اجتماعی، بتواند با اعتمادسازی و ایجاد آرامش اجتماعی، باعث افزایش مشارکت‌های مدنی گردد. بنابراین انجام پژوهش، پیرامون پدافند غیرعامل در مراکز دانشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در تمهیدات پدافندی، باید به چهار مؤلفه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، و موضوعات تهدیدی، توجه ویژه‌ای نمود.

شایسته است رهنمود و سخن حکیمانه مقام معظم رهبری را که در اول بحث آورده‌ایم فراروی خود قرار دهیم. و آنکه باید خطر تهاجم جهانخواران در شیوه‌ها و شکل‌های مختلف، و احتمال تجاوز مجدد به مرزهای سرزمین مقدسمان از سوی ابرقدرت‌ها و نوکرانشان را جدی بگیریم. در انتها، مجدداً ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، توفیق در مسیر خدمتگزاری شایسته به کشور جمهوری اسلامی ایران را برای کلیه تلاشگران این عرصه، از درگاه احدیت مسئلت می‌نماید.

سید عطاءاله سیادت

رئیس دانشگاه

 


نظر شما :