برگزاری همایش توسعه اشتغال پایدار از دانشگاه تا جامعه

۲۸ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۶ کد : ۸۶۸ اخبار دانشگاه
برگزاری همایش توسعه اشتغال پایدار از دانشگاه تا جامعه

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، همایش توسعه اشتغال پایدار از دانشگاه تا جامعه با حضور انجمن‌های علمی دانشگاه‌های سطح استان، با هدف ایجاد اشتغال در دانشگاه در روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه در محل سالن همایشات استانداری، با همت دستیار استاندار در امور جوان و با همکاری معاونت اقتصادی و توسعه منابع استانداری برگزارگردید. این همایش که با حضور افزون بر ۲۵۰ نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه‌های سرتا سر استان (دبیران و اعضای انجمن‌های علمی) و با حضور مسئولین استان از جمله؛ دکتر مهرعلی‌زاده قائم مقام معاونت اقتصادی و توسعه منابع استانداری، بن عباس مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استاندار، دکتر بابک مختاری رییس پارک علم و فناوری خوزستان، مهندس کیانی مشاور فرهنگی هنری استاندار، کلاه‌کج دستیار استاندار در امور جوانان و مهدی لک دبیر کارگروه اشتغال و کارآفرینی دستیار استاندار در امور جوانان برگزار شد، اولین اقدام خود را تعامل هر چه بیشتر و بهتر بین جوامع دانشگاهی و دستگاه‌های ذی‌ربط دانست و با در اختیار گذاشتن هفت تریبون به نمایندگان هر دانشگاه برای صحبت پیرامون پیشنهادات، انتقادات و موانع و فرصت‌های پیش رو، کار خود را آغاز کرد.

افتتاحیه همایش با قرائت آیات کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، پس از آن جناب آقای لک دبیر کارگروه اشتغال وکارآفرینی جوانان با عرض خیر مقدم برنامه را آغاز و از جناب آقای کلاه‌کج دستیار استاندار در امور جوانان جهت ایراد سخنان خود دعوت به عمل آوردند.

کلاه‌کج گفت: گام نهادن در مسیر توسعه، جز با مشارکت نخبگان و فعالین و پذیرش آن توسط عموم مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

از آنجایی که در طی سالیان گذشته، نتوانستیم رابطه سازنده‌ای بین نخبگان دانشگاهی، انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها با صنعت ایجاد کنیم، برنامه‌های توسعه‌ی اقتصادی ما با مشکلات فراوانی مواجه شدند.

دستیار استاندار در امور جوانان در ادامه گفت: امر توسعه اقتصادی بدون در نظر گرفتن ظرفیت دانشگاه‌ها و ایجاد تعامل بین نخبگان و دانشگاهیان، نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست و رویکرد ما در برنامه‌های آتی باید نزدیک کردن این سه پارمتر مهم به همدیگر باشد.

در ابتدا باید توانمندی‌ها و پتانسیل‌های نهفته در دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی را شناسایی و با بها دادن به آن‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، زمینه عملیاتی کردن این پتانسیل‌ها را فراهم کنیم.

انجمن‌های علمی باید در کنار ایده‌پردازی، چگونگی اجرای این ایده‌ها را به صورت عملی و در فضایی واقعی بیاموزند و بتوانند بین ایده‌های علمی و شرایط واقعی کسب و کار همگرایی ایجاد کنند.

هدف ما در برنامه‌هایی که برای توسعه اشتغال پایدار داریم همگرا کردن پارامترهای مختلف این حوزه است.

معتقدیم اگر جامعه دانشگاهی و انجمن‌های علمی، هولدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دولت و نهاد‌های حاکمیتی، هر کدام وظیفه خود را انجام دهند و به‌جای دخالت در کار همدیگر، هر کدام نقش خود رو ایفا کنند می‌توانیم از تنگناهای موجود عبور کنیم و به راه حلی عملی برای توسعه اشتغال پایدار در سطح استان و کشور برسیم.

کلاه‌کج در پایان گفت: امیدواریم با تقویت حس وطن‌پرستی و اینکه ایران و استان عزیزمان جز با دستان ما ساخته نمی‌شود همه و همه، دست در دست هم دهیم تا زمینه‌ی نمو و رشد کشور و استان فراهم شود تا در فضای آزادانه و آگاهانه به سمت توسعه‌ی پایدار گام برداریم.

در ادامه جناب آقای دکتر مهر علی‌زاده، جهت ارائه فرمایشات به جایگاه رفته و گفته‌های خود را با محوریت اشتغال پایدار در دانشگاه آغاز کرد. ایشان ضمن اظهار خشنودی از برگزاری این همایش لازمه پیشرفت نیروی کار و اشتغال در استان را توزیع متوازن کارهای اجرایی در شهرستان‌های استان دانست زیرا که اگر توزیع به صورت برابر و عادلانه صورت گیرد به معضلی به اسم مهاجرت نیروهای نخبه به خارج از استان مواجه نخواهیم شد. معضلی که چندین وقت است گریبان استان را گرفته است و نیروی انسانی متخص بومی به شکل چشم‌گیری در حال خروج از آن است. با توجه به پتانسیل‌های موجود در خوزستان در امر فناوری و دانش بهترین راه حل خروج از این مشکل را بها دادن به این بخش به کمک بخش خصوصی و ایجاد برنامه‌های مدون برای به نتیجه رساندن این بخش دانست وی در ادامه افزود با توسعه صنایع مدنی و کارگروهای مرتبط با آن می‌توان تعادل جمعیتی را برقرار و بازار کار پر رونقی را به استان بازگرداند. وی با ارائه برنامه‌های بسته‌های اقتصادی برای جوانان برای شروع بازار کسب و کار، ورود سرمایه‌داران بخش خصوصی و توسعه صنعت و ارتباط هرچه بهتر دستگاه‌های ذی‌ربط با پارک‌های علم و فناوری و دانشگاهی استان بهترین فرصت و چشم‌انداز را برای استان خوزستان در نظر گرفت. وی موانعی چون سیستم راهبردی دانشگاه‌ها و تغییر کاربری دانشگاه از پایگاه تولید به علم و فناوری به ابزاری برای بازیچه‌های سیاسی یاد کرد و با انتقاد از عدم ارتباط بین دپارتمان‌های اداری موجود با انجمن‌های علمی و دانشگاه‌ها سخنان خود را به پایان برد.

سپس جناب آقای کیانی مشاور فرهنگی هنری استاندار سخنان خود را آغاز نمودند و با اشاره به حلقه مفقودی به نام تعامل بین جوامع دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی آن‌را دلیل رکودی برای عدم فعالیت پرانرژی انجمن‌های علمی دانست و تنها راه حل برطرف کردن این موضوع را ایجاد یک دستگاه اجرایی مرتبط چون ngo ها و کارگروه‌های اشتغال و مدنی دانست و مطالبات مربوطه را متناسب با ظرفیت‌های آن باید از این طریق پیگیری کرد و با تأکید بر اینکه این همایش فتح‌البابی برای استان صنعتی چون خوزستان برای رونق اقتصادی و ایجاد بازار کسب و کار از آن به عنوان سکوی پرتاب اشتغال یاد کرد.

در ادامه جناب آقای مختاری مدیر پارک علم و فناوری که در همایش حضور داشتن شرایط کنونی را به عنوان انقلاب صنعتی چهارم نام برد که در این انقلاب نیروی کار جای خود را به نیروی رباتیک داده است اما در جوامع دانشگاهی کماکان نیروی کار تحصیل کرده به اجتماع تحویل داده می‌شود که این در تناقض با این امر است. ایشان با اشاره به برنامه‌هایی چون جشنواره‌های ایده و جشنواره اشتغال که به همت پارک علم و فناوری دانشگاه شهید چمران و دانشگاه صنعتی شریف قصد برگزاری آن را دارند از تمامی انجمن‌های علمی استان برای شرکت در این در این جشنواره دعوت کرد و از آنان خواست تا به ایده‌های علمی خود جامه عمل بپوشاند تا بتوان در عرصه کار‌آفرینی مثمر ثمر باشند.

پس از آن جناب آقای بن عباس مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استاندار برای ارائه برنامه پیش‌رو و هم‌فکری هرچه بهتر بین دانشگاه‌ها و استانداری، صحبت‌های خود را آغاز نمودند. ایشان ضمن تشکر از مهندس کلاه‌کج و لک برای برگزاری همایش و همچنین اشاره به فرصت طلبی دشمنان کشور از مشکلات روز اقتصادی جامعه جهت تخریب، وظیفه‌ی دانشجویان را آگاهی رسانی به بقیه افراد جامعه دانست. وی با تأکید بر لزوم بالا بردن آگاهی و علم و عدم ابتلا به سندرم همه چیز دانی توسط دانشجو، اشاره کرد که انتظارات باید با توجه به ظرفیت و توانایی اشخاص باشد و توسعه کشور با راحت طلبی و تنبلی حاصل نمی‌گردد و دانشجو باید بر آموزش و مهارت خود سرمایه‌گذاری کند.

در نهایت جناب آقای لک با تشکر دوباره از حضور دانشجویان و تأکید بر لزوم فعالیت انجمن‌های علمی برنامه را به پایان رسانید. ‌‌‌‌‌‌


نظر شما :