شروع یکی از بزرگترین پروژه‌های برنامه‌ریزی کشاورزی کشور توسط اعضای هیئت علمی گروه مهندسی اقتصاد کشاورزی

۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۷ کد : ۵۳۶۴ اخبار دانشگاه
شروع یکی از بزرگترین پروژه‌های برنامه‌ریزی کشاورزی کشور توسط اعضای هیئت علمی گروه مهندسی اقتصاد کشاورزی

به گزارش روابط عمومی به نقل از معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، با توجه به این‌که یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر فعالیت پویا، برنامه‌ریزی در چارچوب اهداف کلی آن فعالیت است، بخش کشاورزی به­‌عنوان یکی از مهم­ترین فعالیت‌های اقتصادی جوامع مختلف، نیازمند برنامه‌ریزی‌های منسجمی جهت رسیدن به توسعه و مقابله با بحران‌های موجود است. الگوی بهینه کشت برنامه‌ای است که با هدف مدیریت بهینه‌ی ترکیب مکانی گیاهی تدوین می‌شود. این برنامه با توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای اکوفیزیولوژیکی، عوامل تولید، مسائل اقتصادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، تکنولوژی‌های نوین و ... طراحی می‌شود. طراحی و اجرای الگوی بهینه کشت سال‌هاست که در بسیاری از کشورهای جهان به‌کار گرفته شده و بسیاری از مشکلات تولید محصولات زراعی، باغی و مرتعی نیز با کمک آن مرتفع شده است.

در این راستا و با توجه به مأموریت تحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، اعضای هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با سال‌ها تجربه تحقیقاتی در زمینه تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور، مبادرت به عقد قرار داد با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کل کشور (تات) جهت انجام طرح تحقیقاتی «مدل‌سازی و تحلیل الگوی کشت ملی» نمودند.

دکتر مصطفی مردانی نجف‌آبادی مجری این طرح تحقیقاتی با بیان اینکه این طرح نقطه عطفی در سامانه برنامه‌ریزی کشاورزی کشور است، از همکاری صمیمانه ریاست و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه تشکر و قدردانی به عمل آورد. وی خاطر نشان کرد که انجام این طرح تحقیقاتی مستلزم استفاده از علوم پیشرفته در زمینه‌های برنامه‌ریزی ریاضی، داده‌کاوی در کلان داده‌ها و اقتصاد منابع طبیعی بوده که انجام آن با همکاری اعضای هیئت علمی گروه مهندسی اقتصاد کشاورزی امکانپذیر می‌باشد.


نظر شما :