هجدهمین کنگره علوم خاک ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۵ کد : ۵۷۱۹ اخبار دانشگاه
هجدهمین کنگره علوم خاک ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

به گزارش روابط عمومی، در تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲، تالار آیت الله دکتر مفتح دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، شاهد آغاز هجدهمین کنگره علوم خاک ایران بود، جایی که استادان، پژوهشگران و صاحبنظران علوم خاک گرد هم آمدند تا آخرین دستاوردها و چالش‌های این حوزه را به اشتراک بگذارند.

در ابتدای این رویداد، دکتر جمال فیاضی، رئیس دانشگاه و هجدهمین کنگره علوم خاک ایران ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین و قرائت پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت آغاز به کار کنگره بر اهمیت فزاینده علوم خاک به عنوان بنیاد توسعه‌ی پایدار کشور تأکید نمود‌.

در ادامه، دبیر علمی کنگره، دکتر بیژن خلیلی مقدم، با تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان کنگره، محورهای اصلی برگزاری را تبیین کرد که نشان از تلاش برای برگزاری این رویداد داشت.

دکتر کامبیز بازرگان، رئیس انجمن علوم خاک ایران سخنران دیگراین رویداد با مروری بر تاریخچه کنگره‌های پیشین، بر نقطه عطف "مدیریت پایدار" در علوم خاک و ضرورت تحلیل و بررسی دستاوردهای برگزاری کنگره‌ برای پیشبرد اهداف این حوزه تأکید کرد.

سپس دکتر مهرداد نیکو، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان، به عنوان سخنران دیگر مراسم افتتاحیه بود که چالش‌های پیش روی خاک در ایران را برشمرد و استراتژی‌های کلیدی و قوانین تأثیرگذار بر مدیریت موثر خاک را مورد بحث قرار داد.

در ادامه دکتر احمد لندی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، با بررسی عمیق وضعیت منابع خاکی استان و برجسته‌سازی مشکلات جاری از جمله فرسایش، استراتژی‌هایی جدید برای حفاظت و تقویت خاک پیشنهاد داد.

تأکید بر کاربرد علمی نتیجه‌گیری‌های کنگره به بخش‌های عملی نیز توسط دکتر عبدعلی ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان شد و استراتژی‌ آبیاری کم فشار را برای افزایش کارایی مصرف آب در کشت نیشکر مهم دانست.

اهمیت به‌ کارگیری فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در بخش کشاورزی را دکتر خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، به عنوان بخشی از استراتژی آینده‌نگرانه بیان کرده و بر اهمیت ایجاد کمیته‌ای اجرایی برای نظارت بر به‌کارگیری این تکنولوژی‌ها در بهبود وضعیت کشاورزی و مدیریت منابع خاکی تاکید کرد.

در پایان مراسم افتتاحیه و پیش از ظهر روز نخست، این کنگره به عنوان یک اجتماع علمی و یک پایگاه برای معرفی و پیاده‌سازی راهکارهای عملی و مدیریتی پایدار مطرح شد و با امید به اثربخش‌تر شدن تعامل میان علم و عمل، رویکردهایی نو به جامعه علمی و کاربران حوزه خاک ارائه شد.


نظر شما :