اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با حضور رئیس‌جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۲ اخبار دانشگاه
اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با حضور رئیس‌جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دکتر جمال فیاضی سرپرست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با حضور آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شرکت کرد.

به گزارش روابط عمومی علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سیدابراهیم رئیسی در این اجلاس که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های قدرت را علم و دانایی دانست و گفت: هر کشوری که به مدارج بالاتری از دانش در عرصه‌های مختلف دست‌یافته قدرتمندتر است و می‌تواند نقش‌آفرینی جدی‌تری در معادلات جهانی داشته باشد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت توسعه علم نافع و اهمیت این مسئله در پیشرفت و تعالی کشور، اظهار داشت: ما در جمهوری اسلامی دانشگاهی می‌خواهیم که ثمره و نتیجه آن ساخته‌شدن انسان عالم، دانشمند و موحد باشد که بتواند هم خودش و هم جامعه را نجات دهد؛ رسالت دانشگاه‌های ما تربیت انسان‌های موحدِ نجات‌یافتهِ‌ی نجات‌بخش است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تفکر استکباری تا دیروز به دنبال غارت زمین و منابع ملت‌های دیگر بود و امروز به دنبال دست‌اندازی به استعدادهای انسانی و نخبگان ملت‌ها است، تصریح کرد: اولین مسئولیت دانشگاه‌های ما تلاش برای ارتقای فضای علمی و میدان دادن به نوآوری، خلاقیت و تولید دانش است چراکه تداوم پیشرفت و رشد علمی مهم‌ترین نیاز نخبگان است و تمهید آن در داخل می‌تواند انگیزه ماندن در کشور برای آنان را افزایش دهد.

آیت‌الله رئیسی تولید علم را مسئولیت دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: از پدیدآورندگان و تولیدکنندگان سطوح جدید دانش در عمل و نه صرفاً در عرصه سخن قدردانی کنید. مؤثرترین روش قدردانی از دانشمندان و پدیدآورندگان علوم و دانش‌های جدید ایجاد بستر عملی شدن یافته‌های آنان است.

تلاش علمی و تحقیقاتی برای افزایش بهره‌وری وظیفه مهم نهاد علم در کشور است

رئیس‌جمهور به وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری تأکید کرد که در زمینه رفع دغدغه‌های معیشتی و روزمره اساتید و دانشمندان نهایت تلاش خود را به کار بگیرد و گفت:‌ مقدمه توجه به رشد و پیشرفت علمی، توجه به عالم و رفع دغدغه‌های او است. بارها تأکید کرده‌ام که دولت مردمی هزینه‌های صرف شده در مسیر پیشرفت علمی را نه هزینه که پرثمرترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور می‌داند.

دکتر رئیسی گام بعدی پس از ارتقا و تولید علم را ضمیمه کردن علم و دانایی به توانایی عنوان کرد و افزود: پارک‌های علم و فناوری و بنگاه‌های دانش‌بنیان بهترین بستر برای کنار هم قرار گرفتن دانش و کار هستند.

رئیس‌جمهور در ادامه تلاش علمی و تحقیقاتی برای افزایش بهره‌وری در کشور را دیگر وظیفه مهم نهاد علم در کشور دانست و اظهار داشت: افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری دو الزام اساسی رشد کشور هستند. دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری در کشور اقداماتی را سامان داده که در حال اجرا هستند و اینجا از دانشگاه به‌عنوان اتاق فکر دولت می‌خواهم که تمام توان پژوهشی و تحقیقاتی خود را برای ارتقای بهره‌وری در کشور به کار گیرد و در این عرصه به دولت کمک کند.

برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت و بازار زمینه شکوفایی استعدادها و تولید علم را فراهم می‌کند

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: روسای دانشگاه‌ها و در رأس آن‌ها وزیر علوم تمام توان خود را به کار بگیرند تا بتوانیم فضای تربیت نیروی انسانی کارآمد را ارتقا بخشیم. همچنین تلاش کنید در دانشگاه‌ها نظام مسائل کشور را تعریف کرده و برای مسائل مختلف از حوزه آب، برق و کشاورزی تا صنعت و معدن راهکار ارائه دهید.

رئیس‌جمهور ایجاد ارتباط نظام‌مند میان دانشگاه و عرصه‌های مختلف ازجمله صنعت و بازار را از اولویت‌های کشور خواند و تصریح کرد: تلاش کنید ارتباط دانشگاه را با عرصه‌های مختلف برقرار کنید تا مسائل اصلی کشور به مدد علم و دانش نشات گرفته از دانشگاه‌ها حل‌وفصل شوند. برقراری این ارتباط زمینه را برای رشد و شکوفایی استعدادها و تولید علم فراهم می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های بزرگ کشور در حوزه صنایع نظامی و هسته‌ای، افزود: در سال‌های اخیر بیشترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر صنایع نظامی و هسته‌ای کشور ما تحمیل‌شده، اما بیشترین پیشرفت علمی کشور نیز در این دو عرصه است. این موضوع نشان می‌دهد که وقتی اراده وجود داشته باشد و ارتباط صحیحی بین بخش‌های مختلف صنعت و بازار با بخش علمی مرتبط برقرار شود، پیشرفت قابل‌دسترس است.

ارتقای فضای علمی دانشگاه‌ها به‌عنوان اتاق فکر نیازمند افراد تحول‌گرا و تحول‌خواه است

آیت‌الله رئیسی در ادامه مهارت‌افزایی را مأموریت دیگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علمی ذکر کرد و افزود: مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها می‌تواند دانشگاه‌ها را در زمینه تولید ثروت بیش‌ازپیش فعال و توانمند کند. دولت حمایت مالی از دانشگاه‌ها را وظیفه خود می‌داند، اما خود دانشگاه‌ها این قابلیت را دارند تا با مهارت‌آموزی به دانشجویان و بهره‌گیری از این مهارت‌ها در ارتباط با بخش‌های مختلف صنعت و بازار به تولید ثروت و کسب درآمد در مسیر رشد علمی خود بپردازند.

رئیس‌جمهور توجه به اخلاق و معنویت را در کنار علم و مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها بسیار مهم دانست و اظهار داشت: ارتقای فضای علمی دانشگاه‌ها به‌عنوان اتاق فکری که باید حرکت دولت را فناورانه و دانش‌بنیان کند، نیازمند افرادی است که تحول‌گرا و تحول‌خواه باشند. دانشگاه‌ها نیز مانند سایر عرصه‌های اجتماع برای تداوم حرکت روبه‌جلو نیاز به فکر تحولی و افراد اهل تحول هستند.

از اینکه از ظرفیت‌های داخلی به شکل شایسته استفاده‌نشده افسوس می‌خورم

رئیس‌جمهور پیش از سخنرانی در این اجلاس در نشست دیگری با اساتید و فن‌آوران دانشگاه صنعتی امیرکبیر که در حاشیه این اجلاس برگزار شد، بابیان اینکه خدمت شایسته و مؤثر به مردم و پیشرفت کشور درگروی پیشرفت علمی و توجه به دانشگاه‌های کشور است، گفت: مهم‌ترین کار ویژه دانشگاه‌ها ضمیمه کردن علم و دانایی به توانایی در عرصه‌های مختلف است.

دکتر رئیسی بابیان اینکه ضمیمه موفق دانایی به توانایی به پیشرفت واقعی، پایدار و متوازن کشور می‌انجامد، افزود: بنده به‌عنوان رئیس دولت مؤکدا به همه مسئولان دانشگاهی و علمی دولت تأکید کرده‌ام که دانشگاه‌ها باید اتاق فکر دولت باشند چراکه ارتقای بهره‌وری در کشور و بهبود روندها و فرایند‌ها درگرو انجام کارها بر مبنای علم است.

رئیس‌جمهور در ادامه به بازدید کوتاه خود از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و اظهار داشت: با توضیحاتی که دست‌اندرکاران این نمایشگاه در جریان این بازدید ارائه کردند؛ بنده بسیار افسوس خوردم که چرا از این تلاش‌ها حمایت کافی به عمل نیامده تا تبدیل به محصول شوند. حیف است که چنین توانمندی‌هایی در کشور وجود داشته باشد اما به شایستگی مورداستفاده قرار نگیرد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: دولت وظیفه درد علاوه بر توجه و بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی، از تلاش‌گران این عرصه نیز حمایت کند و دولت مردمی نسبت به ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی باور عمیق داشته و تمام توان خود را برای حمایت از تبدیل این توانمندی‌ها به محصول به کار خواهد گرفت.

دکتر رئیسی بابیان اینکه دولت مردمی، از کنار مشکلات عبور نمی‌کند، بلکه برای حل مشکل، به میدان آمده است، گفت: بنای ما حل مسائل است، نه دور زدن آن‌ها؛ شما در دانشگاه‌ها توجه و تمرکز خود را بر روی کارهای علمی بگذارید و دولت نیز با تمام توان و قوت خود از فعالیت‌های شما حمایت خواهد کرد و اولویت اصلی و اول کشور را بر بهره‌گیری از توانمندی‌ها و استعدادهای داخلی قرار خواهد داد.

در این جلسه رئیس و تعدادی از اساتید دانشگاه امیرکبیر نیز در سخنانی به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

تأکید بر لزوم پیگیری مجدانه و بی‌وقفه ساخت هواپیمای مسافربری با استفاده از توان داخلی

رئیس‌جمهور در بدو ورود به دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محل برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای دانشگاه امیرکبیر دیدن کرد.

دکتر رئیسی در جریان این بازدید، با توضیحات مدیران دانشگاه و دست‌اندرکاران این نمایشگاه از آخرین اخبار و جزئیات فعالیت‌ها و دستاوردهای طرح‌های در دست مطالعه این مجموعه در عرصه هوافضا، ازجمله طراحی هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره که به سرپرستی دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر و با همکاری مراکز علمی و دانش‌بنیان در حال انجام است، مطلع شد.

رئیس‌جمهور در این بازدید بر لزوم پیگیری مجدانه و بی‌وقفه ساخت هواپیمای مسافربری با استفاده از ظرفیت‌ها، استعدادها و توان داخلی و فناوری‌های نوین تأکید کرد و گفت: اقدامات ناقص گذشته نباید موجب دلسردی و ایجاد وقفه در این صنعت پیشرفته و هدررفت توانایی‌های علمی و فنی موجود در کشور در بخش ساخت هواپیما شود. دولت به‌طورجدی از طرح، پشتکار، خلاقیت، اراده و اجرای طرح‌های صنعت هوانوردی از سوی شما حمایت خواهد کرد.

همچنین دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز پایانی اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور، با اشاره به موضوع استفاده از اراضی دانشگاه‌ها برای ساخت مسکن اظهار داشت: روسای دانشگاه‌های بزرگ معتقدند این کار به نفع آینده آموزش عالی نیست، بهتر است مجموعه های مسکونی بسازیم که هر نسلی چند سال استفاده کرده و بعد خانه دار شود.

وی ادامه داد: ساخت منازل برای هیات علمی و یاوران علمی با استفاده از کمک خیرین باید در دستور کار باشد.

وزیر علوم تاکید کرد: بخشی از فعالیت‌ها و آموزش‌های دانشگاه را باید خودگردان کرد تا دست دانشگاه تا حدی باز شود، ولی نباید به بخش آسیب پذیر جامعه نیز ضربه وارد شود.

زلفی‌گل با تأکید بر چابک سازی بخش اداری گفت: با صرفه جویی در این بخش و کاهش نیروها یا اتوماسیون می‌توان بودجه را در بخش‌های دیگر هزینه کرد.

وزیر علوم ادامه داد: نقش نظارتی اعضای حقیقی هیأت امنا را بپذیریم و اگر اعضای هیأت علمی نقدی کردند آن را بپذیریم.

وی افزود: باید از ظرفیت قانون‌های مترقی از جمله قانون جهش تولید استفاده کنیم. در این قانون ظرفیت‌های خوبی است که اگر صنایع با دانشگاه‌ها رایزنی کنند و مشاوره بگیرند، به منزله پرداخت مالیات برای آنهاست.

زلفی گل خواستار استفاده از ظرفیت قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و امکانات آن برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی و غیره شد.

زلفی گل با تأکید بر فعالیت های فرهنگی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها اظهار داشت: در هزینه امور فرهنگی دست و دلباز باشید، از کانون‌های فرهنگی، شوراهای صنفی، تشکل‌های مذهبی و دیگر فعالیت‌ها حمایت کنید.

وی افزود: معاون مالی و اداری نباید نبض سیستم را در دانشگاه به دست بگیرد. معادن مالی اداری باید بداند، خدمت دهنده به بخش فرهنگی، پژوهشی و فناوری است.

وزیر علوم با بیان اینکه رئیس دانشگاه موفق کسی است که اولویت و برنامه‌ریزی داشته باشد، عنوان کرد: پروژه‌های نیمه تمام باید تکمیل شود و با اولویت‌بندی کارها را پیش برد. اگر مطمئن نیستیم اعتبار وجود ندارد، فقط کلنگ نزنیم. یا اگر امکانات آموزشی و خوابگاهی نداریم، رشته‌های جدید را پایه‌گذاری نکنیم.

زلفی‌گل گفت: باید از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری استفاده کنیم. در این سفرها می‌توان بودجه‌ای برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره جذب کرد. همچنین باید رابطه خوبی با استاندار، فرماندار، نماینده مجلس داشته باشیم تا کارها آسان‌تر پیش برود. البته نباید باج داد یا خواسته‌های نادرست را پذیرفت، ولی می‌توان تعامل داشت.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: تا پایان شهریور تخصیص خوبی به دانشگاه‌ها داده می‌شود، بهتر است این مبلغ یک باره هزینه نشود و به طور کلی هر رئیس دانشگاه باید پس‌اندازی برای اتفاق‌های پیش‌بینی نشده داشته باشد.

وی درباره تدوین لایحه بودجه از اکنون در سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: اگر از همین حالا برای افزایش بودجه تعامل کنید، بودجه بیشتری تخصیص می‌یابد. همانطور که سال گذشته نیز برخی دانشگاه‌ها به همین شکل و با تعامل بیش از ۵۷ درصد افزایش بودجه داشتند.

وی در مورد جذب دانشجویان نخبه نیز تصریح کرد: دانشگاه یزد و هرمزگان در مرزشکنی برای بورسیه دانشجو نمره اول را دارند. بورسیه یکی از راه‌های جذب دانشجوی نخبه است.

وزیر علوم ادامه داد: برنامه توسعه هفتم در حال تدوین است، نظرهای خود را در مورد آموزش عالی به اطلاع وزارتخانه برسانید. برای آینده کشور نیروسازی کنید و اجازه دهید آنها تجربه‌آزمایی کنند.

زلفی گل گفت: رئیس جمهور در یک سال گذشته ۹ بار در مؤسسات آموزش عالی و در میان دانشگاهیان حضور یافته است، زیرا علم و فناوری و نوآوری برای یک کشور مهم است و ما هم باید بیشتر و بهتر جایگاه خود را نشان دهیم. همچنین مرکز ارزیابی رؤسای دانشگاه ها مرتب فعالیت‌ها را رصد می‌کند و پنج رییس برتر دانشگاه‌ها سال آینده تقدیر می‌شوند.

وی اظهار داشت: برخی دانشگاه‌ها ساختمان هایی در مراکز شهر دارند که از آن به خوبی استفاده نمی‌شود، بهتر است این ساختمان‌ها را فروخته و در پردیس مرکزی دانشگاه تبدیل به ساختمان‌های جدید شود.

وزیر علوم از رؤسای دانشگاه‌ها خواست مشکل دانشجویانی را که به دلیل کرونا اضافه سنوات دارند، به نوعی حل شود، با دانشگاه فرهنگیان تعامل کنند، نسبت به پذیرش دانشجویان خارجی اهتمام بیشتری داشته باشند و رصد وضعیت اشتغال دانش آموختگان را جدی بگیرند.

اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی؛ لوازم، راهکارها، پیامدها از روز چهارشنبه (۹ شهریور) با حضور وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران آغاز شد و طی سه روز پنل‌های آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری با حضور روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با موضوع لوازم، راهکارها و پیامدهای بازگشایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار شد. این اجلاس در روز شنبه دوازدهم شهریور به کار خود پایان داد.

گفتنی است افتتاحیه اجلاس سه‌روزه رؤسای دانشگاه‌های کشور از روز پنج‌شنبه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.