گرامیداشت سالروز شهادت دکتر چمران به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه

۰۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۳ کد : ۴۰۲۴ اخبار دانشگاه
گرامیداشت سالروز شهادت دکتر چمران به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج اساتید؛ سالروز شهادت دکتر شهید چمران، میز گردی با عنوان دانشگاه چمران‌­ساز به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه با سخنرانی آقای عبدالرضا سیفی معاون محترم سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، روز یکشنبه 5 تیرماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار گردید.

در آغاز این نشست، آقای دکتر فیاضی سرپرست محترم دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخته و بیان داشتند: در کنار هر نیت و هدف متعالی می­‌بایست بصیرت هم وجود داشته باشد. زمانی که زندگینامه شهید چمران این شهید عالی‌ مقام را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم چگونه است که از جایی‌که خیلی از افراد تمایل دارند تحصیل خود را از آن‌جا شروع نمایند (دانشگاه­‌های کشور آمریکا) ایشان به راحتی آنجا را رها کرده و به جایی می‌­آید که خطرات بسیاری برای ایشان دارد. این مهم، حاصل یک بصیرت است و گرنه نیت را خیلی از افراد دارند. ایشان افزود: مجموعه این سه ضلع مثلث (نیت، بصیرت، تصمیم) برای پیشبرد اهداف انقلاب مورد نیاز هستند. هر جا که بخشی از این موضوع تضعیف شود به اهداف عالی نخواهیم رسید. اینکه ما بتوانیم دانشگاه چمران‌­ساز داشته ‌باشیم به ‌معنای این است که اعضای محترم هیأت علمی، کارکنان محترم و دانشجویان گرامی روحیه سازندگی پیدا کنند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین علوی‌کیا مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه بیان داشتند: بعضی از حرف‌ها را باید گفت و چندین باره گفت تا تبدیل به گفتمان شود. گفتمان یعنی حرفی که جلوی چشم­هایمان است. گاهی در مورد داشته‌ها، خداوند متعال می‌­فرماید این‌ها را بگویید برای این‌که امید درون شما از بین نرود.

وی افزود: شهید چمران یک نمونه از یک مکتب است و قابل ارائه و قابل الگوگیری است. شهید چمران یک مدیر، دانشمند و مؤمن تراز انقلاب است. علت این‌که مرگ ایشان هم به این‌جا می‌رسد (شهادت) غیر از هوش، ذکاوت، اجتهاد و تلاش در موضوعات علمی این است که رابطه ایشان با خداوند یک رابطه بسیار صمیمی است. آخرین دست‌نوشته شهید چمران نشان‌دهنده این است که این مرد یک انسان مؤمن و عارف بالله است.

در ادامه این نشست معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان آقای سیفی بیان داشت: نامگذاری هفته بسیج اساتید به مناسبت سالروز شهادت این عارف و دانشمند فرصت مغتنمی است که مسیر و نقشه راهی برای دانشگاه‌ها در این مسیر تدوین شود. وی اضافه کرد: دانشگاه در انقلاب اسلامی باید چمران‌ساز باشد و به تعبیر امام خامنه‌ای محصول و خروجی دانشگاه به قاعده باید چمران‌ساز باشد. ایشان ادامه داد: شهید چمران یک الگوی کامل برای دانشگاه‌ها است و باید خصوصیات مکتب چمران در دانشگاه تدریس شود. معاون استاندار خوزستان به نقش اساتید و دانشجویان در تمدن‌سازی اشاره کرد و گفت: همه باید نقش خود را در نقشه تمدنی درک کنیم و برای آن ایده و طرح داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت کشاورزی در استقلال غذایی افزود: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان قدمت دیرینه و نقش مهمی را در تحولات کشاورزی دارد و امکانات و ظرفیت‌های انسانی این مرکز آموزش عالی باید در تحولات استان به کار گرفته شود. وی ادامه داد: نقش این دانشگاه در طرح‌های مهم کشاورزی و دامی مثل طرح ۵۵۰ هزار هکتار مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) باید برجسته شود. وی اظهار کرد: خوزستان اکنون در تنش آبی مشکل دارد و باید دانش این دانشگاه به کمک ما بیاید و ما در زمینه علوم دامی و محیط زیست نیاز به کمک اساتید داریم. شایان ذکر است غبار روبی مزار شهدای گمنام دانشگاه، دیدار با اساتید و پرسنل دانشگاه از دیگر برنامه‌های معاون استاندار در این نشست یک روزه بود.