سخنرانی معاون سابق دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دردانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

۱۵ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۳ اخبار دانشگاه

دکتر ظریفیان معاون سابق دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در تاریخ ۹۵/۹/۱۳ به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان حضور به‌هم رساندند. دکتر ظریفیان سخنرانی خود را با موضوع"جنبش دانشجویی در تبار تاریخی و مسئولیت‌های اکنون" ابتدا با تعریف مبدأ جنبش دانشجویی آغاز نمودند. ایشان در ادامه بیان نمودند که: اولین فعالیت مشترک دانشجویان در سال ۱۳۱۴ انجام گرفت که می‌توان آن‌ را به عنوان مبدأ جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های مدرن در نظر گرفت، این جنبش با فراز و نشیب‌های زیاد به صورت مستمر در تاریخ ادامه داشت و آغاز رسمی فعالیت دانشجویی را در سال ۱۳۲۰ با تشکیل انجمن‌های اسلامی دانست. دکتر ظریفیان به تشریح نقش دانشجویان در حمایت از دکتر مصدق و پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان نمودند: بخش اعظم نیروهای اساسی و غیر روحانی امام خمینی (ره) دانشجویان بودند و در پیروزی انقلاب نقش برجسته‌ای داشتند.

ایشان جریان جنبش دانشجویی در ایران را محرک فعالیت احزاب دانست و به برخی از ویژگی‌های جنبش‌های دانشجویی مانند تداوم و پیوستگی، دفاع از عدالت اجتماعی، کمک متداوم به استقلال کشور و پیوند قوی و مستمر با مردم جامعه اشاره کرد. ایشان عنوان نمودند که نشاط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی باعث کاهش آسیب‌های دانشجویی می‌شود و حادثه تلخ ۱۸ تیر باعث ایجاد رکود بزرگی در جنبش دانشجویی شد که توسط دانشگاهیان مهار گردید و دستاورد آن منشعب شدن جنبش دانشجویی بود.

ایشان با بیان اینکه: با افزایش چشمگیر جمعیت دانشجویان در جامعه، جنبش دانشجویی از سمت سیاسی به اجتماعی معطوف شد و جنبش اجتماعی نیز طیف مختلفی از نیازها و مجموعه راه‌های رفع آن‌ها را در برمی‌گیرد. لازمه‌ی تداوم بخشیدن نقش جنبش دانشجویی در جامعه، یافتن جایگاه درست دانشگاه است، دانشگاه در صورتی می‌تواند توسعه پایدار به همراه داشته باشد که حاوی طیف مختلفی از تفکرات و جریانات سیاسی باشد.

دکتر ظریفیان با اشاره به مشکل بیکاری دانشگاهیان و افراد تحصیل کرده در جامعه امروز، اقتصاد دانش بنیان را از راهکارهای مهم مقابله با بیکاری عنوان کرد و در پایان جامعه دانشجویی را یک خانواده بزرگ خواند که توانایی کمک به توسعه کشور در جنبه‌های مختلف را دارد.

 


نظر شما :