کارگاه و نشست ایمنی زیستی در بیوتکنولوژی

۱۹ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۹۲۳ اخبار دانشگاه

 

به گزارش روابط عمومی، و به نقل از دکتر اسماعیل قاسمی گوجانی مجری کارگاه و نشست ایمنی زیستی در بیوتکنولوژی و استادیار بیوتکنولوژی گیاهی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، کارگاه و نشست ایمنی زیستی در بیوتکنولوژی از ساعت ۸:۳۰ روز یکشنبه مورخ ۱۳/‏۰۸/‏۹۷‬ با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و در ادامه با پخش سرود ملی در محل تالار حافظ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان آغاز شد.

سپس جناب آقای دکتر شافعی‌نیا معاون مالی و اداری دانشگاه ضمن خوش‌آمد‌گویی به حضار و مدعوین، شروع کارگاه و نشست را اعلام کردند.

تعداد افراد شرکت‌کننده در کارگاه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر برآورد شد که شامل دانشجویان، اعضای هیأت علمی، کارشناسان دانشگاه‌‌های چمران، آزاد اسلامی واحد اهواز و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بودند. کارگاه و نشست ایمنی زیستی در بیوتکنولوژی با شش محور سخنرانی شامل: ۱. مقدمه‌ای بر ایمنی زیستی گیا‌هان تراریخته ۲. تشخیص و ردیابی گیا‌هان تراریخته ۳. حذف ژن‌های نشانگر از گیا‌هان تراریخته ۴. روش‌های مقابله با فرار ژن از گیا‌هان تراریخته ۵. محصولات تراریخته تهدیدی برای سلامتی؟! و ۶. فرآیند آزادسازی گیا‌هان تراریخته برگزار شد.

سخنرانان: ۱. جناب آقای دکتر عالمی سعید دانشیار بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان ۲. سرکار خانم دکتر محسن‌پور استادیار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران به عنوان یکی از متخصصین ایمنی زیستی ۳. جناب آقای دکتر علیزاده استاد دانشگاه تهران به عنوان یکی از اساتید برجسته بیوتکنولوژی گیاهی کشور ۴. سرکار خانم دکتر طاهری استادیار بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان ۵. جناب آقای دکتر شافعی‌نیا استادیار بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بودند.

از ساعت ۸:۴۵ تا ساعت تا ۹:۲۰ جناب اقای دکتر عالمی سعید دانشیار بیوتکنولوژی گیاهی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان سخنرانی خود را با موضوع مقدمه‌ای بر ایمنی زیستی گیا‌هان تراریخته ایراد نمودند. سخنرانی ایشان در برگیرنده اهمیت تولید گیا‌هان تراریخته از بعد علمی، اقتصادی و اجتماعی بود. ایشان در ادامه نیز در مورد مفهوم مخاطرات و اهمیت ایمنی زیستی در تولید گیا‌هان تراریخته سخنانی ایراد فرمودند.

از ساعت ۹:۲۵ سخنرانی خانم دکتر محسن‌پور استادیار پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران با عنوان تشخیص و ردیابی گیا‌هان تراریخته آغاز شد. ایشان پس از توضیح اجمالی در مورد روش‌های تولید گیا‌هان تراریخته و همچنین آنالیز‌های مولکولی آن‌ها، در مورد روش‌های تشخیص و شناسایی گیا‌هان تراریخته و محصولات حاصل از آن‌ها سخنرانی فرمودند. ایشان همچنین به معرفی چندین وب‌سایت جهت بررسی دقیق گیا‌هان تراریخته و حتی تک رخداد‌ها ( Envents ), عناصر عملگر همسو همراه با تراژن و همچنین آگاهی از مجوز‌های قانونی مختلف برای مصرف انسان و دام، حمل و نقل و کشت گیا‌هان مختلف در کشور‌های مختلف پرداختند.

در ساعت ۱۰ به مدت نیم ساعت و با اعلام مجری کارگاه از حضار و مدعوین پذیرایی به عمل آمد. در این فرصت مباحثی میان حضار در مورد چگونگی رفع مخاطرات گیاهان تراریخته در گرفت و پیشنهاد شد در جلسات آتی از متخصصین سایر گرایش‌های کشاورزی و پزشکی برای بیان مخاطرات و ارائه راه حل‌های علمی دعوت به عمل آید. در این راستا گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان آمادگی خود را برای برگزاری یک نشست یک روزه بررسی دیدگاه‌ها و استانداردهای کشاورزی ارگانیک با شرکت متخصصین امر اعلام داشت.

از ساعت ۱۰:۴۰ تا ۱۱:۲۰ جنای آقای دکتر علی‌زاده استاد بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه تهران سخنرانی خود را با عنوان حذف ژن‌های نشانگر از گیا‌هان تراریخته ایراد فرمودند. ایشان پس از توضیح در مورد اهمیت حذف ژن‌های نشانگر از گیا‌هان تراریخته، به معرفی ژن‌های نشانگر معروف و مورد استفاده برای انتقال ژن به گیا‌هان و همچنین مزایا و معایب هر کدام پرداختند. در ادامه ایشان به تفصیل در مورد روش‌های مختلف حذف ژن‌های نشانگر از گیا‌هان تراریخته و مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها پرداختند.

سرکار خانم دکتر طاهری استادیار گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان از ساعت ۱۱:۲۵ سخنرانی خود را با عنوان روش‌های مقابله با فرار ژن از گیا‌هان شروع کردند. ایشان در ابتدا در مورد اهمیت جلوگیری از فرار ژن از گیا‌هان تراریخته سخنرانی فرمودند و سپس به تفصیل به موضوع انتقال ژن به کلروپلاست و تولید گیا‌هان ترانس پلاستومیک پرداختند. طراحی ناقل مناسب جهت انتقال ژن به کلروپلاست، ژن‌های نشانگر مناسب جهت انتقال ژن به کلروپلاست و ضرورت و طریقه به‌دست آوردن گیا‌هان هموپلاست از مواردی بودند که ایشان در مورد آن‌ها سخنرانی فرمودند.

ساعت ۱۲ با اعلام مجری کارگاه از حاضرین در کارگاه برای اقامه نماز و سپس صرف نهار در رستوران دانشگاه دعوت به عمل آمد. پس از ادای نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد حسین میری استادیار و مدیر گروه معارف دانشگاه، شرکت‌کنندگان در رستوران دانشگاه نهار را صرف نمودند.

کارگاه مجدداً راس ساعت ۱۳:۴۰ با سخنرانی جناب آقای دکتر شافعی‌نیا استادیار گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان آغاز شد.

ایشان در سخنرانی خود با عنوان گیا‌هان تراریخته تهدیدی برای سلامتی؟! به نقد و بررسی دیدگاه‌ها و نظریات مختلفی که در جامعه و فضای مجازی در مورد تاثیر مصرف محصولات تراریخته بر روی سلامتی وجود دارد، پرداختند. ایشان در بخشی از سخنان خود به نقد برخی از گزارش‌های علمی منتشر شده توسط متخصصین، در مورد اثرات نامطلوب مصرف گیا‌هان تراریخته بر روی سلامتی پرداختند و سعی کردند با ادله علمی و استدلالی بخش های مختلف این گزارشات را نقد کنند.

پس از اتمام سخنرانی جناب آقای دکتر شافعی‌نیا رأس ساعت ۱۴:۱۵، جناب آقای دکتر علیزاده استاد دانشگاه تهران در بخش دوم سخنرانی خود به موضوع فرایند آزادسازی گیا‌هان تراریخته پرداختند. ایشان در مورد پیچیدگی‌‌ها و آنالیز‌های دقیق مورد نیاز برای آزادسازی گیا‌هان تراریخته در کشور‌های پیشرفته ایراد سخنرانی فرمودند. از جمله موارد مطرح شده در سخنرانی ایشان می‌توان به ضرورت مطالعه و آنالیز جداگانه هر رخداد و بررسی اثرات آن بر گیاه تراریخته در سطح آزمایشگاه و مزرعه و همچنین فرایند آزمایشات کلینیکی برای اطمینان از بی‌خطر بودن گیا‌هان تراریخته اشاره نمود.

در پایان کارگاه جناب آقای دکتر عالمی سعید مدیر محترم گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه و جناب آقای دکتر شافعی‌نیا معاونت محترم مالی و اداری دانشگاه، جهت تشکر و قدردانی از سخنرانان مدعو، لوح تقدیر و هدیه‌ای را به ایشان تقدیم کردند.

 


نظر شما :