برنامه‌ریزی برای اضافه شدن دو رشته با پیوست اشتغال

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۸ کد : ۶۰۰۳ اخبار دانشگاه
برنامه‌ریزی برای اضافه شدن دو رشته با پیوست اشتغال


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان از پیگیری برای اضافه شدن دو رشته جدید خبر داد. 


علی رجب‌پور در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه، اظهار کرد: مجوز برگزاری کنکور سراسری برای اولین بار از سال 1400 صادر شد؛ در شهرستان باوی هیچ حوزه آزمونی برای برگزاری آزمون سراسری وجود نداشت و دانش آموزان ناچار بودند به حوزه‌ اهواز بروند که منجر به افزایش استرس در دانش آموز می‌شد. خوشبختانه سازمان سنجش مجوز میزبانی برگزاری آزمون را برای اولین بار صادر کرد که همزمان با شیوع کرونا و شرایط خاص بود. 
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در سال 1400، میزبان 500 داوطلب کنکور سراسری بود که رفته رفته بر تعداد داوطلبان افزایش یافت. سعی کردیم شرایط آرامی برای داوطلبان فراهم کنیم. همچنین برای کاهش نگرانی والدین، شرایط اسکان در حین برگزاری آزمون فراهم شد.  
برگزاری آزمون سراسری در دانشگاه، یکی از رسالت‌های اجتماعی دانشگاه را محقق کرد. خدمت رسانی به مردم منطقه از وظایف دانشگاه است. میزبانی دانشگاه از داوطلبان، منجر به معرفی ظرفیت و امکانات دانشگاه به دانش آموزان منطقه و در نهایت انتخاب دانشگاه برای تحصیل بود. امسال نیز در نوبت اول برگزاری آزمون سراسری میزبان حدود 650 داوطلب بودیم. 

 
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: در حال حاضر هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در دانشگاه تدریس می‌شود. در دوره کارشناسی 14 رشته، کارشناسی ارشد 35 رشته گرایش و دکتری 11 رشته در 11 گروه آموزشی ارائه می‌شوند. تمامی رشته های تحصیلی به صورت تخصصی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی هستند و برخی رشته‌ها نیز خاص و منحصر به هستند.

رجب‌پور با اشاره به ظرفیت‌های آموزشی موجود در دانشگاه، توضیح داد: تمامی رشته های تحصیلی به صورت تخصصی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی هستند و برخی رشته‌ها نیز خاص و منحصر به فرداند. با توجه به وجود این رشته‌ها ، مزارع آموزشی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه های مجهز وجود دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اهمیت رشته‌های کشاورزی،  عنوان کرد: رشته‌ کشاورزی و زیر مجموعه آن با توجه به اهمیت امنیت غذایی، در تمام جهان از اهمیت خاصی برخوردار است.  به این منظور توسعه رشته‌های جدید در حال حاضر تنها با پیوست اشتغال انجام می‌شود؛ بر این اساس،  بخشی از دانشجویان، بورس می‌شوند که مسأله بسیار مثبت و مهمی است. وجود پیوست اشتغال می‌تواند منجر به جذب دانشجویان برتر و نخبه شود و اهمیت رشته‌های کشاورزی را افزایش خواهد داد. 

وی با بیان اینکه دو رشته جدید در مرحله پیگیری برای اضافه شدن هستند، خاطرنشان کرد: در رشته‌هایی که دارای پیوست اشتغال هستند به غیر از اینکه دانشجو، مقرری دریافت می‌کند، در صنعت نیز استخدام می‌شود. برای راه اندازی دو رشته جدید گیاهان قندی و زراعت چوب که دارای  پیوست اشتغال هستند، اقدام کردیم و در مرحله پیگیری است.

وی ادامه داد: اضافه شدن این رشته‌ها، با همکاری صنایع مرتبط برای اعمال پیوست اشتغال امکانپذیر است. دروس کارورزی این رشته‌ها در صنایع مرتبط اجرا می‌شود.  زراعت چوب و گیاهان قندی در استان خوزستان از ظرفیت و اهمیت بسیار بالای اقتصادی و اجتماعی برخوردار است و نیاز است در این دو حوزه متخصص تربیت شود‌.


نظر شما :