برگزاری گردهمایی ارتقاء بهره‌وری کشت برنج در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۶ کد : ۵۰۶۷ اخبار دانشگاه
برگزاری گردهمایی ارتقاء بهره‌وری کشت برنج در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، گردهمایی ارتقاء بهره‌وری کشت برنج در روز یکشنبه به تاریخ 1402/03/07در محل تالار آیت الله دکتر مفتح دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار شد.

 امروزه برنج یکی از محصولات مهم در سبد غذایی مردم کشور است و بخش عمده‌ای از غذای روزانه جامعه را تشکیل می‌دهد. استان خوزستان به دلیل دارا بودن نور مناسب خورشید و زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، از استان‌های مهم تولید برنج است.

 مسأله آب و کمبود آن از بحران‌های جهانی در حوزه تولید کشاورزی است که کشت این محصول را با چالش‌هایی مواجه ساخته و بسیاری از متخصصان حوزه آب را به سمت ممانعت از کشت برنج سوق داده است.

در گردهمایی «ارتقا بهره‌وری کشت برنج در استان خوزستان» که با حضور اساتید و کشاورزان برجسته منطقه برگزار شد، بر شیوه مدیریت کشت برنج تأکید شد و راهکارهای حفظ تولید و کاهش مصرف آب مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای مراسم دکتر جمال فیاضی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اهمیت آشتی دانشگاه و جامعه در توسعه کشور اظهار داشت: این پنداشت که جامعه و دانشگاه دو مسیر متفاوت دارند، باید اصلاح شود.

وی افزود: دانشگاه متعلق به مردم و کشاورزان منطقه است و هیچ دیوار و فاصله‌ای بین دانشگاه و مردم را به رسمیت نمی‌شناسم.

ایشان در پایان تأکید کرد: نگاه به کشاورزی و تولید نباید کوتاه مدت باشد بلکه می‌بایست با تلفیق حوزه‌های مختلف کشاورزی، تولید پایدار و زیست محور برای نسل‌های آینده را رقم بزنیم.

دکتر عبدالعلی گیلانی متخصص حوزه کشت برنج در این گردهمایی اظهار داشت: مسأله آب یک چالش جهانی است و برای بحران آب باید مدیریت مصرف در اولویت باشد.

وی افزود: وضعیت مناسب بارندگی امسال در کشور نباید ما را از بهبود و ارتقای شیوه‌های آبیاری برنج بازدارد. این یک تصور غلط است که برنج یک محصول آب بر است باید تغییر کند و مطابق بررسی‌های علمی جدید کشت برنج به شکل خشکه‌کاری می‌تواند ضمن کاهش مصرف آب، تولید خوبی به همراه داشته باشد.

در ادامه‌ی برنامه، دکتر خلیل عالمی سعید عضو هیئت علمی دانشگاه نیز مطالبی درباره روش‌های نوین کاشت و انواع مرغوب برنج مطالبی بیان داشتند.

پایان بخش این گردهمایی نیز پاسخ به سؤالات و دغدغه‌های کشاورزان توسط اساتید و متخصصان بود.