برگزاری مراسم اختتامیه رویداد کارآفرینی هوشمند و امنیت غذایی

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۹ کد : ۴۸۱۳ اخبار دانشگاه
برگزاری مراسم اختتامیه رویداد کارآفرینی هوشمند و امنیت غذایی

به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه، مراسم اختتامیه رویداد کارآفرینی هوشمند و امنیت غذایی در حالی در صبح روز سه‌شنبه 16 اسفند 1401 برگزار شد که اخبار خوشی را برای صاحبان ایده‌های دانشگاهی به همراه داشت. این رویداد به مدت 3 روز از تاریخ 14 لغایت 16 اسفندماه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و با همکاری مرکز نوآوری اروندتک برگزار شد که ستاد توسعه زیست‌فناوری، سازمان اتکا، کشت و صنعت شهید بهشتی و شرکت فصل پنجم نیز به عنوان حامیان این رویداد حضور داشتند.

در رویداد کارآفرینی هوشمند و امنیت غذایی پس از بررسی ۵۶ ایده ارسالی به دبیرخانه و ارائه 60 ثانیه‌ای صاحبان ایده در روز افتتاحیه، ۱۰ ایده با رأی حاضرین به عنوان ایده‌های برگزیده انتخاب شدند. در گام بعد برگزاری کارگاه‌ آموزشی بوم مدل کسب و کار توسط دکتر سید محمد جواد سبحانی، کارگاه آموزشی طراحی نمونه اولیه محصول توسط دکتر مقداد محمدی و کارگاه ارائه اثربخش ایده به سرمایه‌گذار توسط دکتر حسام سردارلو به منظور توانمندسازی و تحقق اهداف تجاری‌سازی ایده‌پردازان در محل سالن فردوسی ارائه شد.

پس از تیم‌سازی با محوریت ایده‌های منتخب، تا آخرین ساعات روز دوم رویداد، تیم‌ها مشتاقانه تحت راهنمایی‌های مربیان به تهیه بوم مدل کسب ‌و کار ایده خود و نحوه ارائه اثربخش آن پرداختند.

مراسم اختتامیه در صبح روز سوم در محل آمفی تئاتر مفتح با ارائه تیم‌ها شروع شد که در پایان 6 ایده از دیدگاه داوران تخصصی به عنوان ایده‌های برتر برگزیده شدند. ایده اول "بیوپیت" با سرپرستی دکتر عادل پشت‌دار، ایده دوم "وال" با سرپرستی مهندس جمیله دارم، ایده سوم "خوزگرد" با سرپرستی عرفان عالی‌پور، ایده چهارم "نژاده" با سرپرستی نگین لطفی و در نهایت ایده‌های "کمک" با سرپرستی مهندس محمد غزی و "پوشش خوراکی زیست فعال" با سرپرستی مهندس پریسا قاسمی به طور مشترک در جایگاه پنجم قرار گرفتند.

دکتر آیدین خدایی سرپرست کانون شکوفایی، خلاقیت و نوآوری دانشگاه در این مراسم عنوان کرد: طبق توافقی که طی چند سال گذشته با پارک علم و فناوری انجام شده بود، کانون خلاقیت و نوآوری دانشگاه با هدف ترویج نوآوری، خلاقیت و تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه دانشجویان و اعضای هیئت علمی، تأسیس شده و کلیه اقدام‌های لازم اعم از مشاوره فنی، مشاوره تجاری و هر فعالیتی که برای تجاری‌سازی ایده دانشجویان لازم است، در این مرکز انجام شود و در ۴ مرحله 1- ارائه ایده‌های فناورانه در قالب پروپوزال، 2- تصمیم‌گیری شورای کانون درمورد قابلیت تبدیل ایده به محصول، 3- قرار گرفتن فضای کار در اختیار ایده‌های تأیید شده برای انجام مراحل ابتدایی کار برای رسیدن به محصول اولیه، 4- معرفی به پارک، استقرار در آن و حرکت به سوی دانش‌بنیان‌شدن را برای پالایش و رساندن ایده به محصول انجام می‌دهد.

خدایی خاطر نشان کرد: هدف آتیه ما این است که با توجه به اهتمام وزارت علوم به تأسیس‌ پردیس‌های علم و فناوری در استان‌های مختلف، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نیز ضمن تبدیل به پردیس علم و فناوری بتواند نقش فعال‌تری در کشاورزی کشور داشته باشد.

دکتر علیرضا شیرین‌نژاد، مدیر فناوری اطلاعات و تحقیقات کشت و صنعت شهید بهشتی نیز قول همکاری به تأمین‌کنندگان نیازهای سازمان اتکا در بخش کشاورزی و کشت و صنعت شهید بهشتی داد که لیست نیازها در اختیار حوزه ریاست، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه برای اطلاع دانشجویان و اعضای هیئت علمی است.

دکتر محسن ساری، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نیز از حمایت کانون خلاقیت شکوفایی و نوآوری از ایده‌های دانشجویان، محققان و اعضای هیئت علمی سخن گفت و عنوان داشت، که از پالایش تا تجاری‌سازی ایده‌ها در خدمت فعالان این حوزه هستیم. ضمن تشکر از کلیه دانشجویان و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد، از طرف دانشگاه به ایده اول مبلغ پنجاه میلیون ریال، ایده دوم چهل میلیون ریال، ایده سوم سی میلیون ریال و سه ایده بعد مبلغ ده میلیون ریال جایزه نقدی اهدا گردید.

دکتر حسام سردارلو، مدیرعامل مرکز نوآوری اروندتک نیز بیان نمود که علاوه بر جوایز نقدی، به عنوان حمایت بخش خصوصی از رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب تا سقف ۵۰، ۳۰ و ۲۰ میلیون تومان حمایت کرده و این امکان وجود دارد که تمامی ایده‌های شرکت‌کننده در رویداد از امکانات و تسهیلات کانون شکوفایی و خلاقیت استفاده نمایند.