حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه در نماز جمعه شهر ملاثانی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه

۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۶ کد : ۴۵۹۰ اخبار دانشگاه
حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه در نماز جمعه شهر ملاثانی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش روابط عمومی، امام جمعه شهر ملاثانی با اشاره به ۲۷ آذرماه سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه ضمن گرامیداشت این روز اظهار داشتند: مکتب انقلاب اسلامی ایران اولین بار در دنیا دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغازگر عصری جدید شد. حجت‌الاسلام والمسلمین آلبوشوکه اظهار داشتند: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت دین و دانش، وحدت تزکیه و ترقی است، ایشان از حضور جناب آقای دکتر نگارش مدیر امور فرهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به همراه جمعی از اساتید،کارکنان و دانشجویان این دانشگاه در نماز جمعه تشکر کردند.

مدیر امور فرهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه در صحبت‌های خود در نماز جمعه بیان داشتند: همه روزها می‌توانند از روزهای به یاد ماندنی باشند، ولی گاه رویدادهای مهمی سبب می‌شود تا یک روز، برای همیشه در طول تاریخ ماندگار بماند. یکی از این روزها، بیست و هفتم آذر سال 1358 بود. 27 آذر، یادآور شهادت مظلومانه فرزند برومند این آب و خاک، شهید آیت الله دکتر محمد مفتح است که به دلیل تلاش‌هایش برای وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه، این روز "روز وحدت حوزه و دانشگاه" نامیده شده است. بی‌تردید، وحدت حوزه و دانشگاه جزو مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اهداف حضرت امام خمینی (ره) بوده است. ایشان در سخنرانی‌های مختلف، خواستار تحقق چنین وحدت پر برکتی میان دانشگاهیان و حوزویان به عنوان دو قشر اندیشمند و برنامه‌ریز جامعه اسلامی بودند. حضرت امام (ره) در سخنرانی 27 آذر سال 1361 در این باره چنین فرمود: «دانشگاه و حوزه‌های علمیه می‌توانند دو مرکز باشند برای همه‌ی پیشرفت‌های کشور و می‌توانند دو مرکز باشند برای تمام انحرافات و انحطاطات کشور، اگر دانشگاه واقعا دانشگاه باشد و اسلامی باشد، یعنی در کنار تحصیلات، در آنجا تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، اینها می‌‌توانند کشوری را به سعادت برسانند.

ایشان در ادامه افزود: حوزه و دانشگاه با توجه به رسالتی که بر دوش دارند، به منزله دو بال علم و فرهنگ کشور هستند، که نبود هر یک می‌تواند موجب ناکارآمدی نسبی دیگری شود، چرا که حوزه و دانشگاه مکمّل یکدیگرند؛ بدین معنا که کارکرد هر کدام می تواند به افزایش توان‌مندی دیگری بینجامد. یکی از نتایج وحدت حوزه و دانشگاه، تلاش و همدلی آن‌ها در راه مبارزه با تهاجم فرهنگی است. این تهاجم که به صورت نامحسوس و بی سر و صدا روی می‌دهد، نیازمند هم‌یاری اندیشمندان و نخبگان است تا با بررسی جنبه‌ها و ریشه‌های آن، نسخه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن را به جامعه عرضه کنند. در این زمینه حوزه‌های علمیه می‌توانند با نقش آفرینی در محورهایی چون تبیین همه جانبه اسلام و آموزه‌های آن به زبان امروزی، ترسیم پایه های تفکر اسلامی در قالب رشته‌های علوم انسانی، گسترش معنویت و تغذیه کردن تمام جامعه از این نظر، اهمیت بیشتر به تبلیغ در راستای ترویج دین و معرفی الگوی مناسب عملی برای سبک زندگی به مردم، به رسالت خود عمل کنند. در آن سو، دانشگاهیان نیز با بهره‌مندی از علم روز دنیا و شناخت پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی، می‌توانند به اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی پی‌ببرند و از این راه، به استخراج شیوه‌های تازه و کارآمد در برخورد با چنین جنگ نابرابری به پردازند. بی‌گمان، هیچ یک از این دو نهاد، بدون تعامل هدفمند با دیگری، نمی‌تواند از رویارویی با ستیز فرهنگی دشمن، سربلند بیرون آید.

دکتر نگارش خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری که همیشه دغدغه‌های زیادی درباره حوزه و دانشگاه داشته‌اند بر این باورند که قوت علمی و پویایی فضای حوزه‌ها و دانشگاه‌های ایران فرصت مطلوبی است برای استفاده از ظرفیت‌های انقلاب و تحقق آرمان‌های امام راحل؛ این نکته همیشه در بیانات رهبری به چشم می‌خورد که برطرف کردن تمام اختلاف‌ها ممکن و ضروری نیست بلکه حالا که تفاوت در فضای علمی و کاری حوزه و دانشگاه تفهیم شده است بهتر است از این فرصت استفاده شود و شعار معروف «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» توسط همین جوانان طلبه و دانشجو تحقق پیدا کند. مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های مربوط به روز وحدت حوزه و دانشگاه در جمع دانشجویان فرمودند: وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در هدف. هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو، ملت شاهد، ملتی که مردم دنیا با نگاه به او جرئت پیدا کنند، تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده کنند و حرکت نمایند. یک ضرورت و نیاز انقلابی وحدت حوزه و دانشگاه عبارت از این است که ما این دو کانون علمی، این دو مرکز تعلیم و تعلم را از لحاظ اخلاق حاکم بر آن‌ها، از لحاظ سیستم و سازماندهی حاکم بر آن‌ها، و از لحاظ برخی از محتوا‌ها به هم نزدیک کنیم.

 و در پایان نگارش افزودند: دانشگاه صد در صد اسلامی حاصل نمی‌شود مگر با وحدت عمیق و عملی حوزه و دانشگاه، در پایان ضمن عرض تبریک مجدد این روز با برکت و مقدس روز وحدت حوزه و دانشگاه خدمت شما عزیزان و بزرگواران امیدواریم که این دو بال متفکر و هدایتگر جامعه اسلامی با اندیشه های ناب محمدی در جهت تقویت و پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و در جهت اجرای فرامین و منویات مقام عظمای ولایت موفق و پیروز و سربلند باشیم.