پروفسور عطاالله قبادیان سوادکوهی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۲ کد : ۳۰۲۸ اخبار دانشگاه
پروفسور عطاالله قبادیان سوادکوهی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 

متاسفانه با خبر شدیم استاد برجسته کشور در حوزه زمین‌شناسی، منابع طبیعی و محیط زیست پروفسور عطاالله قبادیان سوادکوهی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

 قسمتی از زندگینامه زنده‌یاد پرفسور عطاالله قبادیان سوادکوهی:

عضو هیئت علمی دانشگاه وین اتریش

عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز

عضو نخبگان علمی آلمان

مؤسس دانشگاه‌های مختلف در ایران

پژوهشگر و نویسنده

وی در سال 1313 در شهر زیراب سوادکوه متولد شد. خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و طعم تلخ مرگ پدر و مادر را در نوجوانی تجربه کرد.

دوران جوانی‌اش در اوایل دهه 1320 شمسی با تحولات سیاسی و اشغال شمال کشور و بحران و وقفه در تحصیل پیگیری شد. دوران دبیرستان خود را در سال 1329 در قائم‌شهر به پایان رساند و از سال 1338 به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی وین راه یافت و در سال 1343 با درجه ممتاز موفق به دریافت مدرک دکتری در مهندسی علوم کشاورزی شد. در سال 1347 شمسی موفق به گذراندن امتحانات عالی درجه پروفسوری علوم زمین با کسب دانشیاری رسمی با کرسی دانشگاه وین شد و سپس عضو انجمن نخبگان آلمان و نقطه پیوند دانشگاه‌های ایران به این دانشگاه شد. پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تبریز تدریس کرد و در سال 1347 با مرتبه استادی پایه یک در دانشگاه جندی‌ شاپور استخدام شد. راه‌اندازی گروه زمین‌شناسی و زیست‌شناسی این دانشگاه و همکاری برای راه‌اندازی دانشکده شاخه شمالی در دزفول، دانشکده شاخه جنوبی در خرمشهر در سال 1356 و انستیتو آب و خاک‌های قلیایی ایران در دانشگاه جندی‌شاپور بخشی از فعالیت‌های علمی اجرایی زنده‌یاد قبادیان بود.

علل شور‌ شدن زمین‌های خوزستان، بررسی آب‌های تحت‌الارضی خوزستان، بررسی پدولوژی خوزستان، پدولوژی مناطق خشک و نیمه‌خشک و روش‌های آزمایشی در پدولوژی بخشی از کتاب‌های این دانشمند است. از سال 1359 مطالعات در فلات مرکزی ایران با مرکزیت استان یزد را آغاز کرد و طراحی تأسیس دانشگاه یزد و دانشکده‌های منابع طبیعی و کویرشناسی و پژوهشکده بیابان‌زدایی را بر عهده گرفت که حاصل تلاش‌های او کتاب سیمای طبیعی استان یزد است.

کتاب سیمای طبیعی استان تهران و مسائل آبی و خاکی آن در سال 1376 حاصل تحقیقات او درباره مسائل آب و آبیاری استان‌های تهران و کرمان در سال 1362 است. همچنین کتاب سیمای طبیعی فلات ایران در سال 1364 از انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان نتیجه تحقیقات وی در این استان است.

در طول 8 سال دفاع مقدس به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و مشاور نخست‌ وزیر، در جبهه حضور‌ داشت و ضمن تدریس در دانشگاه بر طرح‌های آبی و خاکی جبهه‌های جنگ هم نظارت می‌کرد. پروفسور قبادیان در سال 1372 با مرتبه استادی از دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران بازنشسته شد. از سال 1370 همزمان با انجام مطالعات زیست محیطی، تدریس در دانشگاه شهید بهشتی و همکاری با دانشگاه زنجان را آغاز کرد و راه‌اندازی پژوهشکده علوم محیطی، گشایش اولین پارک علمی و پردیس شماره 2 دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان اولین پارک علمی تحقیقاتی کشور در حوزه دریای مازندران را انجام داد. کتاب ایران در بحران زیست‌محیطی نتیجه پاره‌ای از تحقیقات وی، در سال 1393 منتشر شد. تألیف کتاب هوای وطن و آخرین ایستگاه دانشگاه شهید بهشتی (منتهی به دره زیراب سوادکوه) هم از دیگر کتاب‌های ارزشمند این استاد دلسوز است. دکتر قبادیان، عضو هیأت علمی دانشگاه وین اتریش، عضو نخبگان علمی آلمان، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، برنده جایزه هموبولد برلین، عضو هیأت علمی دانشگاه جندی شاپور، عضو هیئت موسس دانشگاه‌های مختلف از جمله پردیس علمی تحقیقاتی شهید بهشتی در زیرآب و مؤلف کتب مختلف تخصصی است.

روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ضمن تسلیتِ این ضایعه‌ی جبران‌ناپذیر به خانواده‌ی داغدار آن استاد فرزانه، جامعه‌ی علمی و دانشگاهیان کشور، از درگاه خداوند متعال برای آن زنده‌یاد آمرزش بیکران و علّو درجات در رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و پاداش نیکو آرزومند است.


نظر شما :