گزارش اختتامیه رویداد کمند

۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۶ کد : ۲۲۹۷ اخبار دانشگاه
گزارش اختتامیه رویداد کمند

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان از جمله دانشگاه‌های منتخب کشور برای اجرای رویداد ملی کمند است این رویداد ملی با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شده است. همچنین صندوق کارآفرینی امید و مدیریت کارآفرینی دانشگاه قرار است از طرح‌های راه یافته به مرحله داوری نهایی حمایت  نمایند. در این نشست که در روز سه‌شنبه ۴ آذر ماه برگزار گردید، در ابتدا آقای دکتر عبدشاهی رئیس دانشگاه، ضمن خیر مقدم و تشکر از بانیان و متولیان رویداد کمند گفتند: از آنجا که نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای مهارت‌افزایی و اشتغال این قشر از جامعه اهمیت می‌یابد و از آنجا که در طرح کمند، دختران دانشجو جامعه هدف هستند از این جهت این طرح شایان تقدیر است و در این خصوص به خانم دکتر ابتکار تبریک گفتند.

در ادامه آقای دکتر عبدشاهی فرمودند: تنوع در مهارت‌های افراد و مهارت‌آموزی دانشجویان علاوه بر رشته تحصیلی، باعث کاهش ریسک در اشتغال و افزایش تنوع مهارت و به تبع آن افزایش موقعیت اشتغال دانشجویان خواهد شد و اینکه گفته می‌شود دولت باید برای همه، شغلی ایجاد کند منظور این است که سیاست‌گذاری‌ها باید به سمتی برود که افراد جامعه بتوانند با استفاده از منابعی که در اختیار دارند برای خود شغل ایجاد کنند و یا به عبارت بهتر کارآفرین باشند و طرح کمند می‌تواند در این راستا کمک شایانی به دختران دانشجو کند.

در ادامه برنامه آقای دکتر مهرنیا معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه ضمن تشکر از بانیان رویداد کمند از اینکه زمینه برگزاری این طرح در دانشگاه‌های کوچک فراهم شده است تشکر نمودند و گفتند: امیدوار است این رویداد به صورت مستمر در این دانشگاه‌ها تداوم داشته باشد. در ادامه ایشان به تشریح زمان‌بندی و روند اجرائی شدن رویداد کمند در دانشگاه  علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان پرداختند.

پس از آن، جناب آقای دکتر غفاری که از مدعوین برخط (مجازی) اختتامیه رویداد کمند در دانشگاه بودند ضمن تشکر از تلاش‌های آقای دکتر کوچک‌زاده معاون سابق فرهنگی دانشگاه و جناب آقای دکتر مهرنیا معاون فعلی دانشگاه، از همه دست اندرکاران رویداد کمند در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تشکر کردند.

دکتر غفاری گفتند: امروز اختتامیه طرح کمند که متمرکز بر افزایش مهارت و قدرت کارآفرینی و نوآوری دختران دانشجو در دانشگاهی که یکی از دانشگاه‌های تخصصی حوزه کشاورزی در ایران می باشد. ایشان بیان کردند که زنان، بانیان عصر کشاورزی هستند و در بررسی‌های تاریخی تحولات جوامع، ورود به عصر کشاورزی را خانم‌ها رقم زدند و به همین خاطر خانم‌ها را مخترع دوره کشاورزی می‌دانند.

آقای دکتر غفاری فرمودند: زنان به نوعی سکاندار ثبات و یکجا نشینی جوامع انسانی بعد از دوره کوچ نشینی بوده‌اند که این خود نقطه عطف در تاریخ است و هم اکنون که در دانشگاه کشاورزی دانشجویان دختر می‌درخشند و وارد کنشگری اجتماعی می‌شوند بسیار حائز اهمیت است و حرکتی بسیار زیباست و به همین دلیل از معاون رئیس جمهور در امور زنان سرکار خانم دکتر ابتکار و همکاران ایشان در معاونت فرهنگی به واسطه دغدغه و اهتمام در امور زنان و حمایت‌های خوبی که از رویداد کمند داشتند تقدیر و تشکر ویژه نمودند.

همچنین ایشان بیان کردند که امسال در برخی دانشگاه‌های کشور از جمله در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان شاهد برنامه‌های بسیار خوبی از این رویداد بودیم و ایشان با ابراز خرسندی از ارتباط خیلی خوب بین مجموعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری با دستگاه‌های پیرامون مانند حوزه معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری که باعث هم‌افزایی است خبر دادند.

دکتر غفاری در ادامه بیان داشتند: در دوره جدید به میزانی که قابلیت‌ها و دستاوردها افزایش پیدا می‌کنند، افراد این قدرت را پیدا می‌کنند که هویت تازه‌ای را کسب کنند و احساس معناداری را نسبت به خویشتن پیدا کنند و طبعاً مشارکت آفرینی و اثرگذاری بیشتری را داشته باشند و رویداد کمند با این نگاه در دانشگاه‌ها شروع شده است که ما باید توانمندی، مهارت،  نوآوری، ابداع و ابتکاری که در نزد دانشجویان وجود دارد تقویت کنیم و با ایجاد فرصت به دانشجویان این توانایی را بدهیم که خود را نشان دهند و برای خود کسب هویت کنند.

ایشان گفتند که باید ارتباط بین دستگاه‌ها تقویت شود. خوشبختانه با رویداد کمند در درون دانشگاه‌ها، مجموعه وزارت علوم،  پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و صندوق کارآفرینی به نوعی همراه شده‌اند و ایده‌هایی که در اینجا مطرح می‌شوند استمرار یافته و به تعبیری به بار می‌نشیند و این نکته مهمی است، ایده‌ای که شکل می‌گیرد به عمل در آید و با خود اتکایی و اثرگذاری و تکثیر این ایده‌هایی که به عمل نزدیک شده‌اند در محیط‌هایی فراتر از محیط دانشگاه قوت گرفته و مسیر خود را طی کنند.

در ادامه برنامه، سرکار خانم دکتر ابتکار ضمن خرسندی از حضور بر خط (مجازی) در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان میلاد با سعادت امام حسن عسکری (ع) را تبریک گفتند و ابراز امیدواری کردند که با الگوگیری از شخصیت‌های درخشان ائمه اطهار علیهم السلام بتوانیم در عصر و روزگار کنونی در یافتن الگوی انسان متعالی و انسان ایده‌آل  موفق باشیم و خصوصاً در ترجمه و  این الگوسازی‌ها برای نسل کنونی و جوانانی که در  قرن بیست و یکم زندگی می‌کنند موفق باشیم. همچنین ایشان از برگزار کنندگان رویداد کمند در استان خوزستان تشکر کردند و از وزیر محترم علوم جناب آقای دکتر غلامی و معاون وزیر جناب آقای دکتر غفاری تشکر ویژه داشتند و از اینکه  در دولت دوازدهم همکاری‌های خوب و مؤثر و نتیجه محوری را باهم داشته‌اند ابراز خرسندی نمودند.

سرکار خانم دکتر ابتکار گفتند: دانشگاه‌ها در عصر کنونی در دنیا، در کنار ماموریت‌هایی که حرکت در مرزهای دانش و تلاش برای ارتقاء سطح دانایی و تولید دانش انجام می‌دهند امروزه بر روی مسئله مهارت‌ها توجه ویژه‌ای دارند. هم مهارت‌های زندگی که  بحث بسیار مهمی  برای اساتید، مربیان و  دانشجویان است و هم مهارت‌های حرفه‌ای و تخصصی که موضوع کمند با این رویکرد و نگاه شکل گرفته است که دانشجویان دختر در ماه‌های پایانی تحصیل با ایده، خلاقیت، مبحث مهارت، اشتغال و فعالیت اقتصادی آشنا شوند.

سرکار خانم دکتر ابتکار گفتند:  بحث انسانیت و ارزش‌های انسانی که متأسفانه در جوامع و بسیاری از نقاط دنیا دچار بحران شده است و توجه به این مهارت‌ها در دانشگاه‌ها یکی از مباحث مهم امروزه شده است و در این خصوص نوید این را دادند که در آینده نزدیک با وزارت علوم طرح دانشگاه‌های دوستدار خانواده را با محوریت مهارت‌های زندگی برای دانشجویان به مانند طرح کمند در دانشگاه‌ها اجرایی کنند.

در ادامه آقای دکتر زارع مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به شرح زیر گزارش اجمالی از طرح را ارائه دادند:

امروزه اشتغال به عنوان مهمترین دغدغه جوانان این کشور محسوب می­گردد و با توجه به حضور بیشتر دختران در کرسی­های دانشگاه، بایستی برنامه­های مدون در ایجاد اشتغال برای دختران سرزمینمان ایران فراهم گردد. رویداد کمند (کار، مهارت و نوآوری دانشجویان دختر) به عنوان یکی از برنامه­ها در شناخت دانشجویان دختر در زمینه­های مختلف شغلی پنجره­ای نو برای استعدادیابی و تشویق آنها به خلاقیت، شکوفایی و کار فراهم نمود. این طرح در نقاط مختلف کشور انجام و در استان خوزستان نیز به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار گردید.

ایشان فعالیت‌های انجام شده رویداد کمند را به شرح ذیل بیان نمودند:

  •  تشکیل شورای سیاستگذاری رویداد کمند و معرفی و انتخاب اعضاء در دی ماه 98
  • تهیه پوستر فراخوان و ارسال به دانشگاه‌های استان بهمن ماه 98
  • برگزاری کارگاه‌های حضوری برای معرفی رویداد کمند و ارائه پوستر آن در دانشگاه با همکاری دفتر کارآفرینی دانشگاه با عناوین

الف: کارگاه ایده تا واقعیت استارتاپ (مدرس بهرنگ مولایی) 26 بهمن ماه 98 (تعداد شرکت کنندگان 140 نفر)

ب: کارگاه بوم، مدل، کسب و کار استارتاپ‌ها (مدرس بهرنگ مولایی) 27 بهمن ماه 98 (تعداد شرکت کنندگان 137 نفر) 

(در دو کارگاه فوق حدود 80 تا 90 نفر از شرکت‌کنندگان دانشجویان دختر حضور داشتند)

  • تهیه فرم طرح‌های پیشنهادی و ایجاد وب‌سایت و ثبت‌نام در سایت دانشگاه
  •  پایش و داوری اولیه طرح‌ها
  •  انتخاب 12 طرح برتر (از 45 طرح پیشنهادی)
  • برگزاری کارگاه­ مجازی با عنوان آشنایی با تکنیک­های خلاقیت و نوآوری توسط دکتر مصطفی مردانی
  • برگزاری کارگاه مجازی با عنوان ایجاد یک طرح کسب و کار ر زمینه صنایع دستی توسط دکتر مصطفی مردانی
  • برگزاری کارگاه آموزشی ایده تا استارتاپ توسط مهندس بهزاد رزمگیر

آقای دکتر زارع در پایان از زحمات همه همکاران در وزارت علوم، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، معاون برنامه‌ریزی و فرهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، ریاست سابق دانشگاه جناب آقای دکتر سیادت، ریاست فعلی دانشگاه جناب آقای دکتر عبد شاهی، معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی سابق دانشگاه جناب آقای دکتر کوچک‌زاده، معاونت فرهنگی، اجتماعی دانشجویی فعلی جناب آقای دکتر مهرنیا، جناب آقای دکتر فرهادی مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی، اجتماعی فعلی دانشگاه و اعضای هیأت علمی جناب آقای دکتر مرادی سبزکوهی، آقای دکتر مصطفی مردانی،  سرکار خانم دکتر چراغی، کارشناسان معاونت فرهنگی سرکار خانم خانم مهندس مرادی یگانه، خانم رسالی، خانم باورصاد، آقایان شهاوندی، حمیداوی، علوانی و آقای عامریون مسئول انفورماتیک دانشگاه و خانم مهندس عباسی کارشناس روابط عمومی دانشگاه تشکر و قدردانی نمودند و در آخر پیشنهاداتی برای رویداد کمند ارائه کردند:

  1. برگزاری رویداد کمند به صورت دانشگاهی و معرفی استعدادهای برتر به وزارت علوم به طور سالیانه
  2. برگزاری مشابه رویداد کمند برای دانشجویان پسر در دانشگاه و معرفی آنان به وزارت علوم و ارگان‌های مربوطه
  3. اختصاص بودجه و دریافت تسهیلات با بهره کم برای دانشجویان برتر

و در پایان برنامه اسامی برگزیدگان این رویداد به شرح ذیل اعلام گردید:

خانم سارا سلیمی حائز رتبه اول طرح کمند در رشته میناکاری روی سفال با اهداء 3 میلیون تومان جایزه نقدی

خانم فاطمه قربانی حائز رتبه دوم طرح کمند در رشته تولید محصولات آرایشی بهداشتی گیاهی با اهداء 2 میلیون تومان جایزه نقدی

خانم‌ها سیما صفیان با ارائه طرح در رشته صنایع دستی (قالیبافی)  و فاطمه هندیجانی با ارائه طرح در رشته صنایع غذایی (پرورش بلدرچین و تولید لواشک خانگی) به طور مشترک حائز رتبه سوم با اهداء 1 میلیون تومان جایز نقدی برای هر نفر


نظر شما :