بیانیه معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه به مناسبت روز عفاف و حجاب

۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۷ کد : ۲۰۵۸ اخبار دانشگاه
بیانیه معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه به مناسبت روز عفاف و حجاب

 

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بمَا یصْنَعُونَ* وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا... وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ

 

 «به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ زیرا خدا به آنچه می‌کنند، آگاه است و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زینت خود را مگر مقداری که [طبیعتاً] پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند ... و [شما] ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید» (سوره نور، آیات ۳۰و ۳۱).

 

بی تردید حجاب و عفاف در دنیای امروز نه تنها شامل زنان بلکه همه آحاد جامعه را در بر می گیرد و این مهم تنها در پوشش خلاصه نمی شود بلکه باید در کنار پوشش ظاهری، حجاب و عفاف برای اخلاق و اندیشه ها را نیز در نظر گرفت.

عزت و عظمت و جایگاه ارزشمند زنان در اندیشه والای اسلامی، عطیه گرانبهای پیامبر بزرگواری است که زن را مایه آرامش و انس و الفت و از بزرگترین نعمت‌های الهی دانسته، بهشت را زیر پای مادران معرفی نمود و تجلی مقام والای زن را در مروارید هستی، سرور زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا (س) قرار داد تا زنان در تمامی اعصار با الگوگیری از این بزرگوار، قدر گوهر ذاتی خود را دانسته و با حفظ متانت، وقار و عفاف، رسالت گرانسنگ خود در رشد و هدایت قافله بشری، صعود به قله‌های کمال را ایفا نمایند.

علاوه بر آن، افتخار زن ایرانی این است که "حجاب" برایش میراث کهن ملی است. وجه امتیازی که غرب هم اکنون نیز از آن بی بهره است و حال بعد از گذشت چند صد سال از گم شدن و نادیده انگاشتن این موهبت الهی با از بین رفتن بنیان خانواده و ناهنجاریهای شدید رفتاری و اجتماعی به عفاف و حجاب «گرایشی جهانی» پیدا کرده است. گرایشی که نشان از ظرفیت جهانی شدن «حجاب فاطمی» دارد و ما به اندازه شأن و بزرگیاش به آن نپرداخته ایم!.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می‌فرمایند: «امروز بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویّتی خودشان و استقلال فرهنگی خودشان را دارند اعلام می‌کنند و به دنیا صادر می‌کنند؛ یعنی دنیا سخن جدیدی دارد می‌شنود. زن می‌تواند در میدان‌های اجتماعی حضور فعّال داشته باشد، تأثیرگذاری اجتماعی عمیق داشته باشد. امروز زنان کشور ما در بخش‌های مختلف چنین تأثیرگذاری‌ای دارند؛ در عین‌حال حجاب و عفاف و وجه تمایز میان زن و مرد، فاصله میان زن و مرد، در معرض سوءاستفاده مردان قرار نگرفتن، خود را در حدّ وسیله‌ی التذاذ مردان بیگانه و زیاده‌طلب پایین نیاوردن و تحقیر نکردن، جزء خصوصیّات زن ایرانی و زن مسلمانِ امروز است. ما البتّه این الگو را داریم، این چهارچوب را داریم، در میان بانوان ما کسانی هستند در حدّ بسیار خوب، بعضی در حدّ اعلای این الگو دارند زندگی می‌کنند، بعضی هم در حدود متوسّطند؛ به‌هرحال، این الگو وجود دارد و مبنای کار زن ایرانی این است». (بیانات رهبری، ۱۳۹۶/۱۲/۱۷)

قیام مردم مشهد در ۲۱ تیر سال ۱۳۱۴ روزی که مردان و زنان با ایمان، با شهامت و غیرت به پا خواستند تا ظلمی را از میان بردارند که بر زنان سرزمین مقدس ایران توسط مؤسس بیسواد و خشک مغز پهلوی، با اجرای وحشیانه «طرح خفتبار کشف حجاب» روا می‌شد و تلاش مینمود نماد ملی_مذهبی زن مسلمان ایرانی را از او بگیرد و با نثار جان خویش به تمامی دنیا بفهمانند که ایرانی تا پای جان آماده دفاع از ارزشهاست .

از این رو، ایران در تیرماه ۱۳۱۴ شاهد دو حرکت تاریخی شد:

یکم؛ تجمع هزاران تن از مردم غیور و عفیف برای «نه به پوشش مفتضح رضاخانی» و «مطالبه پوشش فاخر ایرانی-اسلامی»

دوم؛ کشتار حدود ۱۷۰۰ نفر از هموطنان مظلوم ما توسط عوامل رژیم دست نشانده و مستبد رضاشاه در مسجد گوهرشاد به جرم دفاع از پوشش ملی و دینی خویش!

 

امروزه نیز دُرّ گرانمایه عفّت زنان و غیرت مردان ایرانی در تیررس بدخواهان شیاد قرار دارد لذا مسئولین و متولیان فرهنگ این مرز و بوم و آحاد مردم باید هوشیار باشند تا سرمایه عفاف، غیرت و حیاء به تاراج نرود و این امر میسر نمیشود مگر اینکه یک عزم همگانی صورت گیرد. بنابراین، امروز وظیفه جامعه دانشگاهی و نخبگان علمی است که به تبعیت از دستورات راهگشای اسلام ناب محمدی و به تأسی از اسوه و الگوی زنان جهان، حضرت زهرا (سلام الله علیها) و نیز به پیروی از امام خمینی (رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، پویش عفاف و حجاب و نهضت بیداری در این زمینه در سطح جامعه به راه اندازد و به دشمنان اسلام نشان دهند که حجاب و عفاف نه تنها باعث حصر و مهجوریت زنان مسلمان ایرانی در خانه نیست؛ بلکه باعث حضور او در صحنه‌های مهم علمی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود. همچنین بر بانوان دانشگاهی و نخبگان علمی فرض است ضمن تأکید بر تبیین ارزش‌های فاطمی در جامعه و دعوت تمامی زنان جهان به فرامین حضرت ختمی مرتبت، پیام‌آور رحمت مبنی بر عفت و عزت فاطمی به نقد تفکر تمدن غرب نسبت به زنان که نگاهی ابزاری و جنسی است و کرامت انسانی او را خدشه دار می‌کند و سبب فروپاشی خانواده است و نگرش دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی به زن که نه مبتنی بر نگاه متحجرانه به او، نه نگرش زن محور و نه نگرش ابزاری به زن است را به عنوان نقش الگویی به جامعه جهانی معرفی نمایند.

 

لذا ما دانشگاهیان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان هفته عفاف و حجاب را در حالی گرامی میداریم که ورود جهادی به امر فرهنگ یکی از تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده است. در همین راستا همواره در راستای ترویج عالمانه فرهنگ و گفتمان حجاب و عفاف و تشریح شاخصه‌های زن طراز انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در نقش های اصیل، مقدس و ارزشمند همسری و مادری کوشیده است.

 

جامعه دانشگاهی اعلام می‌دارند: مسئولان فرهنگی و مدیران سازمان‌های متولی، رسانه‌ها، دستگاه‌های تربیتی و ارشادی موظفند ضمن حمایت از حجاب، این ارزش الهی، این افتخار و عزت زن مسلمان را تمجید و تحسین کنند و جهت شناساندن محتوای حجاب و عفاف برنامه‌ریزی نموده و از نفوذ مصادیق فرهنگ مبتذل غرب با هر عنوان و نامی جلوگیری نمایند تا جوانان پاک انقلابی ما بتوانند در کمال آرامش روحی جسمی، اجتماع را به محیط کار و تلاش تبدیل و سلامت روانی و اخلاقی جامعه را تضمین نمایند.

 

 و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته 

 


نظر شما :