گزارش پخش لایو اینستاگرام با موضوع کشاورزی و حفظ محیط زیست به مناسبت روز جهانی محیط زیست

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۳ کد : ۲۰۲۷ اخبار دانشگاه
گزارش پخش لایو اینستاگرام با موضوع کشاورزی و حفظ محیط زیست به مناسبت روز جهانی محیط زیست

 

به گزارش کانون خبر و رسانه معاونت فرهنگی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، پخش زنده‌ای در قالب لایو در برنامه اینستاگرام به همت کانون فرهنگ و مطالعات اجتماعی این دانشگاه و به مناسبت روز جهانی محیط زیست انجام شد که در آن دکتر سیروس جعفری عضو هیئت علمی گروه علوم و مهندسی خاک توضیحاتی پیرامون کشاورزی در ایران، مدیریت منابع آب و لزوم آگاهی دادن به مردم در خصوص مخاطرات زیست محیطی بیان کرد.

 

اولین موضوع مورد بحث در این گفتگو در مورد مدیریت منابع آب بود که دکتر جعفری در توضیح آن عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما تناسبی میان کشاورزی و منابع آب وجود ندارد و با وجود کمبود منابع آبی در نقاط خشک کشور همچون خوزستان با کشت وسیع برنج و صیفی‌جات مواجهیم.

وی عنوان کرد: برنامه و اطلاعا‌تی برای مدیریت منابع آب در کشور وجود ندارد و متوجه نیستیم که مثلا اگر ۸ میلیون تن محصول کشاورزی در هر فصل زراعی در بستر دریاچه ارومیه به دست بیاوریم هم در نهایت به علت این که با خشک‌کردن دریاچه باعث ورود کریستال‌های نمکیِ بستر آن به دستگاه تنفسیمان شده‌ایم در درازمدت ضرر خواهیم کرد.

آتش‌سوزی‌های اخیر کشور موضوع دیگر مورد بحث در این گفتگو بود که جعفری آن را در دوره‌های پس از خشکسالی طبیعی دانسته و عنوان کرد: اثر خشک‌شدن یک تالاب چندین برابر بیشتر از چندین هکتار آتش‌سوزی در زمین بوده و به آن آسیب می‌زند.

وی همچنین عنوان کرد: البته سهوی یا عمدی بودن آتش‌سوزی‌های اخیر مورد بحث نیست و با تمام توضیحات بالا مخاطرات زیست‌محیطی این حوادث بسیار بالا بوده و برای اینکه طبیعت بتواند دوباره این پوشش گیاهی را جایگزین کند نیاز به دوره‌های چند صدساله دارد که در مسیر رسیدن به آن‌ هم به علت برخورد مستقیم باران به خاک با معضلی به نام فرسایش خاک مواجه می‌شویم.

جعفری چرای دام در مراتع نزدیک به آتش‌سوزی را به عنوان یک گزینه احتمالی برای جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی مطرح و بیان کرد: چرای دام در مراتع نزدیک آتش‌سوزی به علت اینکه پوشش گیاهی را کم می‌کند مانع از سرایت آتش‌سوزی به مراتع مجاور و گسترش آن می‌شود.

گرد و غبار هم یکی از مسائل مهمی بود که در این جلسه مطرح و در توضیح آن عنوان شد: دو دلیل عمده گرد و غبار، سدسازی و دلایل زمین‌شناسی هستند که بشر با وجود اینکه نمی‌تواند در اصل موضوعات زمین‌شناسی دخالت کند می‌تواند با توقف اقداماتی که باعث تسری این عوامل می‌شوند از گسترش آن‌ها جلوگیری کند.

جعفری عنوان کرد: مثلا اگر خود را موظف کند که حقابه طبیعی دشت‌ها را بپردازد تا چرخه طبیعی آن‌ها به خطر نیفتد، می‌تواند باعث جلوگیری از بعضی بلایای طبیعی شود.

وی همچنین به لزوم آگاهی‌بخشی به مردم اشاره و عنوان کرد: مردم باید بدانند که بخشی از ماجرا هستند و اگر به آن‌ها گفته می‌شود با کمبود منابع آبی مواجه هستیم با دیدنِ دبی بالای کارون خطر کاهش منابع آبی را توهم تلقی نکنند.

جعفری افزود: حجم آب‌های متعارف بسیار کاهش یافته و اگر به مردم آگاهی داده شود که بخشی از ماجرا هستند با کارهایی مثل جایگزینی کشت‌های کم‌آب به جای پرآب می‌توانند خطرات ناشی از کمبود منابع آبی را به حداقل برسانند.

 

وی همچنین بیان کرد: طبق تحقیقی که در استرالیا انجام شد به مردم گفته شد اگر مصرف ماهانه آن‌ها از حد معینی تجاوز کند آبی برای آخرین ماه فصل خشک وجود نخواهد داشت و مردم با علم به این موضوع با کاهش مصرف خانگی خود مانع از بروز بحران شدند که همین موضوع نشان می‌دهد که در صورت آگاهی‌بخشی به مردم مشکلات این حوزه تا حدودی برطرف خواهند شد.