برگزاری نشست نقش آب و اقتصاد آن در بهبود وضعیت کشاورزی و زیست‌محیطی خوزستان

۰۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۶۵۰ اخبار دانشگاه
برگزاری نشست نقش آب و اقتصاد آن در بهبود وضعیت کشاورزی و زیست‌محیطی خوزستان

به گزارش کانون خبر و رسانه معاونت فرهنگی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، نشست نقش آب و اقتصاد آن در بهبود وضعیت کشاورزی و زیست‌محیطی خوزستان توسط کانون فرهنگ و مطالعات اجتماعی و کانون میراث سبز در دانشکده زراعی و عمران روستایی دانشگاه برگزار شد.

در این نشست که با حضور مهندس علی بناوند مدیر آب و خاک خوزستان، دکتر عباس ساکی مشاور مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، دکتر عباس عبدشاهی و سیروس جعفری دانشیاران و اعضای هیئت علمی گروه‌های علوم و مهندسی خاک و اقتصاد کشاورزی برگزار شده بود مسائلی چون  جایگاه کشاورزی خوزستان در کشور، نحوه آبیاری در کشت و صنعت‌های نیشکر، سد گتوند و ... مطرح شد.

جایگاه خوزستان در کشاورزی کشور اولین بحث مطرح‌شده در این نشست بود که دکتر ساکی درمورد آن اظهار داشت: خوزستان علاوه بر دارابودن رتبه نخست در تولیدات کشاورزی کشور، در تولید گیاهانی چون گندم، صیفی‌جات، چغندرقند و نیشکر نیز بالاترین رتبه را دارد و درحال تلاش برای رسیدن به افق 1404(تولید 24 میلیون تن محصول کشاورزی) می‌باشد.

مهندس بناوند نیز با اشاره به محدودبودن منابع آبی قابل استحصال در استان عنوان کرد: تصور اینکه چون خوزستان بیشترین منابع آب کشور را دارد هیچ مشکلی در این حوزه ندارد درست نبوده و این مساله هرگز به این معنا نیست که در استان کمبود آب نداریم.

وی افزود: دولت در سال‌های گذشته به خوبی به مشکل کمبود آب واقف بوده و علی‌رغم کمبود اعتبار برای بخش‌های عمرانی و ... ، برای طرح‌های نوین آبیاری منبع مالی قرار داده و آن را به تنها طرح پایدار در وزارت جهاد کشاورزی تبدیل کرده است.

بناوند عنوان کرد: چیزی که مایه خوشحالی است این است که برخلاف گذشته که رغبت زیادی از سمت زارعان برای استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری وجود نداشت امروز مقدار تقاضا برای تجهیز به سیستم‌های نوین آبیاری بر پتانسیل و بودجه ما پیشی گرفته است.

دکتر جعفری به نقش خاک در کشاورزی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه کشور هم از حیث آب و هم از لحاظ خاک برای کشاورزی در حال بحران است و مهم‌ترین مشکل خاک، آلودگی آن است که باعث بیماری‌های جغرافیایی شده است.

وی همچنین به راندمان 25 درصدی یکی از صنایع بزرگ نیشکر استان اعتراض و عنوان کرد: مقادیر تولید زه‌آب در مزارع نیشکر استان رقم بسیار بالا و نگران‌کننده‌ای است که دارای بقایای نیترات بوده و سرطان‌زاست.

دانشیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه خوزستان همچنین به 2 اشتباه بزرگ در حوزه مدیریت آبی استان اشاره و بیان کرد: پرورش ماهی در سرچشمه‌های آب و مشکل مدیریت سدها دو مشکل عمده خوزستان در حوزه مدیریت آب هستند که اولی با باقی‌گذاشتن بقایای موادغذایی ماهیان در آب از سرچشمه و دومی با ارجحیت فاحش تولید برق بر مدیریت کشاوورزی باعث بروز مشکل شده است.

وی افزود: به طور کلی الگوی کشت باید متوازن با محیط زیست باشد و مشکل سیستمی‌بودن آب‌های خوزستان که باعث جریان‌یافتن عناصر بیماری‌زا همراه با آب و عدم رکود آن‌ها می‌شود باید حل شود.

طرح 550 هزار هکتاری خوزستان موضوع دیگر بحث بود که ساکی در توضیح آن اظهار داشت: 270 هزار هکتار از 550 هزار هکتار مقرر در 20 شهرستان استان اجرا شده و مابقی آن درحال انجام است.

وی عنوان کرد: قانونی که برای توزیع آب میان کشاورزان وجود دارد به این شکل است که به اندازه هزینه 3 درصد محصول آب‌بها پرداخت شود که چندان به صرفه نیست.

وی افزود: طرح پیشنهادی ما طرح حجمی است که در آن هر کشاورز به ازای حجم آبی که مصرف کرده آب‌بها پرداخت می‌کند که به عقیده ما تحویل آن از سرشاخه‌ها راه برون‌رفت از مشکل ارزانی آب است، و این در حالی است که سازمان آب و برق با اجرای آن مخالفت کرده است.


نظر شما :