نشست سیاسی مقابله یا سازش، منفعت یا زیان

۱۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۲ کد : ۹۱۸ اخبار دانشگاه
نشست سیاسی مقابله یا سازش، منفعت یا زیان

به گزارش روابط عمومی و به نقل از بسیج دانشجویی، نشست سیاسی "مقابله یا سازش؛ منفعت یا زیان" به مناسبت سیزده آبان و روز استکبارستیزی به همت کارگروه سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در تالار حافظ این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست که در قالب مناظره برگزار شده بود دکتر عباس عبدشاهی، معاون آموزش کل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، رامین کیانی دبیرسیاسی مجمع تشکل‌های اسلامی استان خوزستان، میلاد خدری دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چمران، صدرالدین قیاسی عضو انجمن اسلامی دانشگاه خوزستان و فرشته قنبری فعال دانشجویی دانشگاه شهید چمران حضور داشتند که به ۴ سوال مطرح شده توسط مجری برنامه به این شرح پاسخ دادند.

سؤال اول: نحوه رفتار قوای سه‌گانه با فساد و فقر چگونه بوده است؟

کیانی در پاسخ به این سؤال به نظارت استصوابی اشاره و عنوان کرد: ورود نظارت استصوابی به سیاست کشور پس از تصویب قانون اساسی و وجود نمایندگان استصواب‌پسند همچون سم و دلیل ناکام‌ماندن عملکرد سه قوه، حضور این عامل در تصمیم‌گیری‌های کشوری است.

وی همچنین به سلیقه‌ای بودن تصمیمات قوه قضائیه و نامطلوب‌بودن عملکرد آن اشاره و بیان کرد: تصمیمات سه قوه در راستای ایجاد عدالت و رفع تبعیض نمی‌باشد و عملکرد آن نامطلوب است.

قیاسی با اشاره به سخنی از امام عملکرد قوه قضائیه را ناکارآمد دانسته و بیان کرد: قوه قضائیه باید پرچمدار احقاق حقوق مستضعفین بوده و حقوق عامه مردم را برآورده کند.

وی همچنین عدم شفافیت در عملکرد سه قوه، نبود رجال سیاسی مصلحت‌اندیش در مجلس و تحدید امور دولت به بخشنامه را از دلایل عمده عدم اعتماد مردم به سه قوه عنوان کرد.

قنبری در پاسخ به این سوال، برخورد سلیقه‌ای با مجرمان در صدور حکم را از علل ضعف قوه قضائیه دانسته و بیان کرد: قوه قضائیه با مجرمان بر اساس خودی و غیرخودی بودن افراد برخورد کرده و با گرفتن بها در حکم آن‌ها تخفیف قائل می‌شود.

‌‌‌‌‌‌ سوال دوم: گرایش به جوانگرایی در انتصاب مسوولان مدیریتی و دولتی مفید یا مضر است؟

نظر هر چهار شرکت‌کننده در این نشست مناظره متفقا بر لزوم استفاده از نیروهای جوان در مناصب اجرایی و نیروهای با تجربه به عنوان مشاور بود که قیاسی با اشاره به عملکرد مثبت فرماندهان جوان جنگی در دوره هشت‌ساله دفاع مقدس، نتیجه این چینش را آرمانی دانسته و گفت: با اینکه با توجه به کارآمدی فرماندهان جوان جنگی و مطلوب بودن خروجی مدیریت آنها نشان می‌دهد که تکیه به جوانان همیشه جوابگو بوده ولی با جوانگرایی محض مخالفم و باید از پیشکسوتان نیز برای مشورت در امور استفاده کرد.

قنبری شایسته سالاری را مهره دیگر این چینش دانسته و گفت: شایسته‌سالاری لازمه اجرای جوانگرایی در امور کشور است.

کیانی نیز جوانگرایی را کافی ندانسته و راهکار خروج از بحران را "تغییر استراتژی" معرفی و عنوان کرد: مساله اصلی سن مدیران نیست، چیزی که اهمیت دارد نبوغ، نوآوری و شایسته سالاری است و باید برای خروج از بحران فعلی کشور، استراتژی فعلی را تغییر داد.

سوال سوم: تقابل یا تعامل با دنیا و آمریکا؟

کیانی در پاسخ به این سؤال گفت: دولت باید در محورهای علمی، تولیدی و فناوری و شبکه‌سازی کند و به گسترش آن‌ها و افزایش تعاملات جهانی به خصوص با کشورهای پیشرفته مثل ژاپن بپردازد.

وی در ادامه مهم‌ترین دستاورد برجام برای ایران را شکاف به وجود آمده بین اروپا و آمریکا دانست و گفت: سیاست خارجی ما همان امنیت ملی ماست‌.

قیاسی در نقد نظر کیانی در این باره بیان کرد: سیاست خارجی باید بر مبنای حفاظت از تمامیت ارضی باشد و بتواند سپاه و کشور را از لیست سیاه خارج کند.

وی افزود: در صورت تضمین امنیت ملی، تصویب معاهدات بین‌المللی FATF و CFT مشکلی ندارد.

قنبری در پاسخ به این سوال مدعی ذلت‌بار نبودن برجام شد و خروج آمریکا از آن را دلیل اثبات دیدگاه خود عنوان کرد.

سوال چهارم: آغازگر دشمنی بین ایران و آمریکا کدام کشور بوده است و آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر؟

کیانی با ملزوم دانستن وجود سرمایه گذار خارجی به عنوان بهترین راه برای پیشبرد هر کشور گفت: رابطه با کشورهای دیگر مثل ژاپن برای جلب اعتماد سرمایه گذار خارجی بسیار لازم و حیاتی است.

قیاسی قطع منافع آمریکا از ایران پس از انقلاب را دلیل فرافکنی‌های آن در ایران دانست و گفت: خروج شاه از ایران و عدم توان دخالت آمریکا در امور داخلی آن دو عامل اصلی کینه‌ورزی آمریکا نسبت به ایران هستند.

وی در ادامه اروپا را به دنبال راهی برای خروج نرم از برجام معرفی کرد.

خدری مذاکره و عقد قرارداد با توسل به هر روشی را مردود دانسته و با نقل سخنی از امام مبنی بر زیربار پرچم کفر نرفتن تحت هیچ شرایطی آن را مورد نکوهش قرار داد. وی با اشاره به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد عنوان کرد: ایران شروع کننده ی دشمنی بین ایران و آمریکا نبوده و ردپای آمریکا در بسیاری از فجایع تاریخی ایران همچون کوتای ۲۸ مرداد به خوبی قابل مشاهده است.


نظر شما :