مراسم بزرگداشت هفته‌ی دفاع مقدس با موضوع نقش دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در دفاع مقدس

۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۷ کد : ۵۳۱۸ اخبار دانشگاه
مراسم بزرگداشت هفته‌ی دفاع مقدس با موضوع نقش دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در دفاع مقدس

به گزارش روابط عمومی، مراسمی در پاسداشت هفته دفاع مقدس با عنوان "نقش دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در دفاع مقدس" با سخنرانی سردار سرتیپ پاسدار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر خوزستان (عج) در محل تالار آیت الله دکتر مفتح دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر جمال فیاضی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان ضمن عرض خیر مقدم به حضار، نقش‌های متعدد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در دفاع مقدس را برشمردند و بیان داشتند پاسداشت هفته دفاع مقدس مربوط به گذشته نبوده و ادامه دارد و به جای هفته باید ثانیه‌های آن را پاس بداریم. ایشان افزودند: نوع دفاع در این برهه تغییر کرده و به جای جنگیدن پشت سنگرهای خاکی در حال حاضر در برابر جنگ ترکیبی دشمن قرار گرفته‌ایم و نیاز به کار بیشتر در جبهه اقتصادی داریم. ولی در جبهه‌های دیگر همانند علم و فن‌آوری، صنعت و توانمندی نظامی پرچم ایران اسلامی مقتدرانه بالا است و افتخار داریم که در ایران اسلامی زندگی می‌کنیم.

 دکتر فیاضی گفت: علی‌رغم تمام تحریم‌ها و دشمنی‌هایی که پیش روی ماست در سایه‌ی الطاف الهی و رهبری حکیمانه حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) شاهد بالاتر رفتن پرچم ایران اسلامی هستیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علوی‌کیا مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیان داشت: هیچ کشوری برای بی‌توجهی به داشته‌های خود مورد تقدیر و پاسداشت قرار نمی‌گیرد. اگر جامعه‌ای بخواهد در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد باید مؤلفه‌های مثبت خود را پاس دارد و ما سرشار از این مؤلفه‌های مثبت هستیم.

ایشان در ادامه افزود: برای حفظ هویت ملی و امید به آینده باید آنچه در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد را همیشه در نظر داشته باشیم. برای حفظ امنیت و دفاع از مرزهای اعتقادی، سیاسی، جغرافیایی و همه شئون این مملکت، باید نیروهای نظامی و انتظامی ما مورد احترام و عزت باشند.

در ادامه سردار سرتیپ حسن شاهوار‌پور فرمانده سپاه خوزستان با تشکر از مسئولان دانشگاه در پاسداشت یاد شهدا و‌ ایثارگران اظهار داشت: دشمنان همیشه در کمین هستند که جنگی را بر ما تحمیل کنند. این یک معادله است ما همیشه باید برای ‌اینکه جنگی بر ما تحمیل نشود آماده باشیم. اگر اوضاع داخلی کشوری به هم بریزد، رقبا یا دشمنان طمع تعدی و تجاوز به آن کشور را پیدا می‌کنند. در صورتی‌که احتمال جنگ در کشوری که قدرتمند باشد و یکدلی و وحدت داشته باشد به تأخیر می‌افتد. اما احتمال جنگ همیشه وجود دارد.

سردار شاهوارپور گفت: باید بر علت شروع جنگ در کشور تمرکز کنیم. یکی از عواملی بروز جنگ در ایران این بود که استکبار جهانی منافع خود را در خطر دیده و منتظر فرصتی بود دوباره شرایط را به دورانی برگرداند که از کشور ما بهره‌برداری کند. عامل دیگر طمع صدام و حزب بعث به کشور ما بود. اما عامل داخلی که باعث شروع جنگ شد عدم انسجام در اداره کشور بود. علی‌رغم این‌که مردم در صحنه و گوش به فرمان رهبری بودند ولی تفرقه بین دولت‌مردان باعث سوء استفاده دشمن از این شرایط شد. در کنار این مسائل گروهک‌هایی بودندکه در تعدادی از دانشگاه‌های کشور انبار سلاح درست کرده بودند و دانشگاه‌ها لانه عملیاتی این گروهک‌ها شده بود. از طرف دیگر تحریم در حوزه اقتصادی مزید بر علت جهت شروع جنگ بی‌سابقه شد.

فرمانده سپاه خوزستان اشاره کرد: یکی از ‌برنامه‌های دشمن، اشغال خوزستان و مناطق مرزی بود. به همین منظور 12 لشکر وارد خاک ایران شدند و مردم بی‌دفاع را زیر شدیدترین حملات قرار دادند و هیچ سازمان بین‌المللی هم جنایت آن‌ها را محکوم نکرد. هدف دیگر دشمن فلج کردن کشور در حوزه زیرساختی بود و به همین منظور کارخانجات و پل‌ها را بمباران کردند. در طول هشت سال با وجود استفاده از سلاح‌های غیر متعارف همانند سلاح‌های شیمیایی و انجام بدترین جنایات آن‌چه باعث موفقیت ما شد تکیه کردن به داشته‌های خودمان بود. داشته‌های ما رهبر، دین و مردممان بودند که با آنها توانستیم مدل جدیدی از مقاومت را برای خروج از آن وضعیت ارائه دهیم.

ایشان بیان داشت: امروز در کشور یکی از مسائل اصلی در حوزه اشتغال است. حرفه‌آموزی یکی از مشکلاتی است که جوانان ما با آن درگیرند که کارهای کارگاهی می‌تواند جوانان ما را از بیکاری نجات دهد.

در ادامه برنامه، سرهنگ بازنشسته سپاه و فعال اجتماعی آقای خلیل خلیلاوی ضمن اشاره به حضور مردم در زمان جنگ تحمیلی، به نقش پر رنگ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در دفاع مقدس پرداختند. از آن جمله فعالیت انجمن‌های اسلامی، فعالیت آموزشی و پرورشی دانشجویان در شهر ملاثانی در سال 1359 همزمان با تعطیل شدن دانشگاه‌ها، دانشگاه به عنوان مقر اصلی جنگ‌زدگان و اسکان آن‌‌ها، استقرار یگان‌هایی از لشکر 92 زرهی در مزرعه دانشگاه و راه‌اندازی بخشداری (که در آن زمان تنها تشکیلات دولتی در ملاثانی بود) توسط دانشجویان، گوشه‌ای از خدمات دانشگاه در دوران دفاع مقدس بود که ایشان برشمردند.

پایان‌بخش این مراسم مزین به تقدیر از ایثارگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بود.


نظر شما :