مصاحبه ی آقای دکتر غنیان مدیر پژوهشی دانشگاه با خبرگزاری ایسنا

۱۲ آبان ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰ کد : ۴۵۶ اخبار دانشگاه
مصاحبه ی آقای دکتر غنیان مدیر پژوهشی دانشگاه با خبرگزاری ایسنا

منصور غنیان، مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با مقایسه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در چند سال گذشته٬ اظهار کرد: در سال ۹۲ سرانه مقالات دانشگاه ۱.۱ بود که در سال ۹۳ به ۱.۵ و در سال ۹۵ به ۲.۱ رسیده و طی چهار سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

وی افزود: همچنین طرح‌های تحقیقاتی داخلی در سال ۹۲، ۲۶ طرح بوده که امروز به ۵۳ عنوان رسیده است. طرح‌های تحقیقاتی با دستگاه‌های اجرایی بیرونی نیز در سال ۹۲، پنج عنوان بوده که اکنون به ۲۱ عنوان رسیده است.
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با بیان اینکه تا سال ۹۲ معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه یکی بود که در سال ۹۳ تفکیک شد، تصریح کرد: به تبع این کار اقداماتی از جمله برقراری پژوهانه برای اعضای هیات علمی انجام شد که امسال این اعتبار حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و امتیاز یک واحد پژوهشی از ۲۵۰ هزار تومان به ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است؛ در حالی که در سال ۹۲ هیچ پژوهانه‌ای به اعضای هیات علمی اختصاص نمی‌یافت.
غنیان تصریح کرد: در سال ۹۵ دانشگاه یک کار ابتکاری انجام داد و حدود ۶۰۰ میلیون تومان را به پژوهش‌های کاربردی با محوریت مشکلات استان اختصاص داد؛ به این شکل که به سازمان‌های اجرایی مختلف در سطح استان فراخوان دادیم تا اولویت‌های خود را در اختیار دانشگاه قرار دهند و این کار به یک سری انعقاد قراردادهای تحقیقات کاربردی منجر شد. در مجموع حدود ۶۰ عنوان اولویت بود که اکنون ۲۷ عنوان از این تعداد قرارداد شده‌اند. این کاری بود که در دانشگاه‌های استان سابقه نداشت که دانشگاهی بودجه پژوهشی خود را به مشکلات استان اختصاص دهد.
وی افزود: دانشگاه برای بهبود فعالیت‌های آموزشی، خدماتی و پژوهشی خود٬ چهار پروژه مطالعاتی و تحقیقات بنیادی و توسعه‌ای در حوزه‌هایی از جمله تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین و استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در دانشگاه به قرارداد رسانده است. ما در سال‌های اخیر تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان‌های اجرایی از جمله آب و برق خوزستان، پژوهشکده گیاهان گرمسیری و شهرداری اهواز منعقد کرده‌ایم.
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در خصوص همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه در حوزه پژوهشی٬ گفت: یک بازدید دو طرفه از دانشگاه گنت بلژیک انجام که منجر به یک تفاهم‌نامه همکاری شد و اعلام آمادگی کردند که میزبان دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ما برای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت باشند.
غنیان ادامه داد: اکنون در حال رایزنی برای دو دوره کوتاه‌مدت مشترک با همکاری دانشگاه گنت هستیم. همچنین با دانشگاه بصره و دانشگاه القاسم عراق تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم و خوشبختانه وزارت علوم کشور عراق، دانشگاه رامین را به عنوان یکی از دانشگاه‌های معتبر و مورد قبول پذیرفته است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر چند پروژه کلان را در سطح استان دنبال می‌کنیم. از جمله پروژه‌ای با سازمان آب و برق خوزستان در زمینه مطالعه تدوین سند انتقال مدیریت و آبیاری و تشکل‌های آب که به اتمام رسیده است و امسال در پنج نقطه استان به صورت پایلوت اجرا خواهد شد. همچنین اخیراً قراردادی با سازمان برنامه و بودجه استان نهایی شده که در زمینه تدوین سند معیشت پایدار روستایی و عشایری استان در حال انجام است.
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان گفت: مجوز پژوهشکده نوع دوم بهره‌وری در کشاورزی اخذ شده است که در زمینه‌های مختلف حوزه‌های فعالیت دانشگاه می‌تواند موثر باشد؛ ما چنین پژوهشکده‌ای در حوزه کشاورزی در کشور نداریم. همچنین در سال گذشته دفتر شکوفایی و خلاقیت دانشگاه را زیر نظر پارک علم و فناوری افتتاح کردیم و درصدد هستیم که آن را به مرکز نوآوری کشاورزی تبدیل کنیم.
غنیان ادامه داد: ساختمان جدید آزمایشگاه مرکزی نیز افتتاح شده و در دو سال اخیر تجهیز خوبی در آن انجام گرفته است و اکنون مراحل پایانی اخذ مجوز ایزو را می‌گذراند و فکر می‌کنم تا پیش از پایان این نیم‌سال تحصیلی، این مجوز نیز اخذ شود. آزمایشگاه‌های صحرایی نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند و چندین دفتر را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های وابسته به دانشگاه آماده کرده‌ایم که تا دو هفته دیگر افتتاح خواهند شد. اکنون دو شرکت وابسته به دانشگاه ثبت شده‌اند و در حال پیگیری اخذ مجوز دانش‌بنیانی آن‌ها هستیم.
وی با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف در سال گذشته٬ گفت: در سال گذشته همایش‌های تراریخته در خدمت امنیت غذایی و توسعه پایدار، کشاورزی در پرتو قرآن و همایش گاومیش در سطح ملی، برگزار شدند و اسفندماه امسال نیز همایش ملی نهادینه‌سازی کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی برگزار خواهد شد.
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تصریح کرد: از نقاط ضعف دانشگاه این بود که مجلات علمی پژوهشی نداشت اما اکنون دو مجله با عناوین «پژوهش در مدیریت توسعه کشاورزی» و «علوم دام» راه‌اندازی شده‌اند که تاکنون دو شماره مجله اول به چاپ رسیده و شماره اول مجله دیگر آماده چاپ است. همچنین مجوز یک مجله الکترونیکی - علمی - ترویجی در حوزه کارآفرینی در کشاورزی را اخذ کردیم و زمستان ۹۶ اولین شماره آن نیز انتشار خواهد یافت.
دانشگاه رامین در مسیر کارآفرین شدن
غنیان با اشاره به راه‌اندازی دفتر کارآفرینی دانشگاه شهید چمران در سال ۸۲، گفت: هسته اولیه این دفتر در دانشگاه رامین بود و از همان زمان سعی کردیم همزمان با دانشگاه شهید چمران، برنامه‌های مختلفی مرتبط با حوزه کارآفرینی و اشتغال برگزار کنیم. در سال‌های اخیر نیز کارگاه‌های متعددی را در زمینه‌های مرتبط با دانشگاه‌های نسل سوم برای دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان برگزار کردیم.

وی با اشاره به الزامات و تغییرات و پیش‌نیازهایی که یک دانشگاه کشاورزی را می‌تواند به سوی کارآفرین شدن حرکت دهد، ادامه داد: یک قرارداد با یک تیم تحقیقاتی در این زمینه منعقد کرده‌ایم. رایزنی‌هایی نیز با وزارت علوم انجام شده تا بتواند به مختصات و ویژگی‌های یک دانشگاه کشاورزی توجه کند. اکنون اگر ما در راستای نسل سوم شدن از سایر دانشگاه‌ها جلوتر نباشیم، عقب‌تر نیز نیستیم و کارهای خوبی در حوزه کارآفرینی و ایده‌پردازی انجام شده و درحال انجام است.
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین افزود: محیط این دانشگاه با توجه به فاصله آن از شهر به این کار کمک می‌کند و دانشجویان تمایل بیشتری به این فعالیت‌ها دارند. در سال گذشته برای اولین بار٬ دانشگاه اقدام به اجاره بخشی از زمین‌‌های کشاورزی خود به دانشجویان نمود که با استقبال روبه‌رو شد و درصدد هستیم این امر را توسعه دهیم.
غنیان عنوان کرد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه از جاهای دیگر می‌آیند و آخر هفته‌ها بازمی‌گردند و ما این زمان را برای برگزاری برنامه‌هایی که می‌تواند در راستای ایده‌پردازی و کارآفرینی موثر باشد، از دست می‌دهیم اما امسال سعی کردیم این برنامه‌ها را افزایش دهیم و یکی از دغدغه‌های مدیریت دانشگاه نیز حرکت به سمت نسل سوم شدن است.
جای خالی سند آمایش علم و پژوهش و فناوری در استان
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با حرکت دانشگاه‌ها به سمت نسل دوم شدن و رویکرد پژوهشی، خلایی در حوزه آموزش اتفاق افتاد، گفت: خوشبختانه در دانشگاه ما علی‌رغم اینکه دانشجویان ورودی از لحاظ رتبه در مقایسه با سایر دانشگاه‌های استان چندان بالا نیستند اما همواره در پذیرش مقاطع بالاتر، یکی از بالاترین رتبه‌ها را در سطح کشور داریم که نشان‌دهنده این است که حوزه آموزش ما نیز در کنار حوزه پژوهش، کارایی خوبی دارد.

مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با بیان اینکه جای سند آمایش علم و پژوهش و فناوری در استان خالی است٬ عنوان کرد: ما برای اسناد بالادستی کشور برش‌های استانی نداریم. برنامه‌های توسعه‌های متوازن منطقه‌ای موضوع دیگری است که به آن توجه نشده است؛ به طور مثال بزرگترین پروژه کشاورزی کشور طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است که متاسفانه دانشگاه رامین کوچکترین ارتباطی با آن ندارد و ممکن است پس از بهره‌برداری مشکلات جدیدی ایجاد کند.
غنیان ادامه داد: استان باید یک بازنگری در اولویت‌های اقتصادی و توسعه‌ای خود انجام دهد؛ به طور مثال ظرفیت‌های جدید استان مانند گردشگری مغفول مانده است. همچنین حاشیه‌نشینی و مهاجرت روستاها مساله‌ای است که باید به آن توجه شود. استان این توانایی را دارد که خودش یک برنامه جامع توسعه پایدار منطقه‌ای را در همه بخش‌ها از جمله آموزش عالی تدوین کند.
رسانه‌ها دین خود را در حوزه آموزش ادا نکرده‌اند
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تصریح کرد: اگر تحلیل محتوایی از برنامه‌‌های صدا و سیما و سایر رسانه‌های استان داشته باشیم٬ می‌بینیم بخش آموزش و پژوهش در استان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. فکر می‌کنم رسانه‌های جمعی دین خود را به ویژه در حوزه آموزش و کشاورزی به مردم خوزستان ادا نکرده‌اند و این خلایی است که باید به آن توجه شود.

 


نظر شما :