دستگاه کروماتوگرافی مایع طیف سنجی جرمی LC/MS/MS

۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۲ کد : ۲۰۶۸ اخبار دانشگاه
دستگاه کروماتوگرافی مایع طیف سنجی جرمی LC/MS/MS

ه دنبال اجرای برنامه توسعه فعالیت‎ها و افزایش تنوع خدمات آزمایشگاهی به محققین و صنایع و با حمایت شبکه شاعا و مدیریت محترم دانشگاه، دستگاه‎ کروماتوگرافی مایع-اسپکترومتری جرمی  LC/MS/MS درآزمایشگاه مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نصب و راه‎اندازی شد.

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، از آزمایشگاه‌های عضو شبکه شاعا در استان خوزستان است که خدمات متنوعی را به متقاضیان ارایه می‎کنند.

سیستم های اسپکترومترجرمی کروماتوگرافی مایع شامل یک دستگاه HPLC برای معرفی نمونه­ها، یک منبع یون برای یونیزاسیون نمونه، یک لنز الکتروستاتیک که به صورت کارآمد یون­های تولید شده را معرفی می کند، یک واحد تجزیه گر جرمی که یون­ها را بر اساس نسبت جرم به بار (m/z) جدا می کند و یک آشکارساز که یون های جدا شده را شناسایی می­کند. در نهایت نتایج با یک پردازشگر مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. کروماتوگرافی مایع کوپل شده با دتکتور جرمی به عنوان یکی از قوی‌ترین تکنیک‌ها در شیمی تجزیه در گستره وسیعی از جمله اندازه­گیری جرم مولکولی، شناسایی ساختار مولکولی و تعیین غلظت اجزای یک نمونه به‌کار گرفته می­شود.

کاربردها:

جداسازی و شناسایی اجزای یک مخلوط پیچیده

شناسایی آلودگی­های محصولات کشاورزی و محیط زیستی از جمله سموم و آفت­کش­ها

جداسازی و شناسایی مواد موثره گیاهان دارویی

جداسازی و شناسایی اسیدهای آمینه و تعیین ساختار پروتئین­ها

و.....

با توجه به تخصصی بودن دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در منطقه، دارا بودن نیروی تخصصی آنالیز دستگاهی با تسلط بر پردازش داده­های اسپکترومتری جرمی و نیاز به انجام آنالیزهای تخصصی در زمینه ایمنی محصولات کشاورزی این دستگاه جهت ایجاد مرکز پایش تخصصی باقیمانده سموم آفت­کش و علف­کش ضروری است. لازم به ذکر است دستگاه نامبرده در هیچ کدام از دانشگاه­های استان خوزستان موجود نبوده و با خرید آن به سایر موسسات و دستگاه­های اجرایی خدمات تخصصی ارائه خواهد شد و علاوه بر رفع نیازهای پژوهشی در جهت کسب درآمد حاصل از خدمات آزمایشگاهی طبق سیاست­های شاعا اقدام خواهد شد. همچنین با توجه به موجود بودن دستگاه GC/MS در آزمایشگاه و محدودیت این دستگاه در جداسازی و شناسایی ترکیبات با وزن مولکولی بالا ناگزیر باید برای شناسایی این سری ترکیبات از دستگاه LC/MS/MS که در حال حاضر پیشرفته­ترین دستگاه در این زمینه است، استفاده شود.

معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه


نظر شما :