کارگاه آموزشی آنلاین تجربه‌های اخلاقی در عملکرد تحقیقاتی یک عضو هیأت علمی دانشگاه

۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۹ کد : ۲۶۰۸ اخبار دانشگاه
کارگاه آموزشی آنلاین تجربه‌های اخلاقی در عملکرد تحقیقاتی یک عضو هیأت علمی دانشگاه

 کارگاه دانش‌افزایی اعضای محترم هیأت علمی تحت عنوان "تجربه‌های اخلاقی در عملکرد تحقیقاتی یک عضو هیأت علمی دانشگاه" به میزبانی دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه و به‌صورت آنلاین به مدت سه ساعت با تدریس جناب آقای دکتر مقصود فراستخواه استاد فرهیخته و محترم مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در روز دوشنبه 4 اسفند ماه 1399 برگزار شد. هدف اصلی این کارگاه تحلیل تجربه‌های اخلاقی در اعمال شناختی و حیات پژوهشی اعضاء هیات علمی و عوامل مؤثر بر آن بود.

در این کارگاه، دکتر فراستخواه با طرح مسئله فرسایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به دانشگاه و بحث برانگیز شدن اثربخشی تحقیقات و اخلاق پژوهشی، کارگاه آموزشی را شروع کردند. ایشان سپس به رابطه اخلاق مداری با کیفیت انسانی و عزت نفس اعضاء هیات علمی پرداخته و اخلاق را به عنوان یک کیفیت انسانی مطرح نمود. دکتر فراستخواه در ادامه با طرح موضوع‌های دانش‌پژوهی و توسعه نیمرخ‌های علمی و دانشگاهی/پروفایل‌های آکادمیک به آسیب‌شناسی اخلاق پژوهش پرداخته و مثال‌های کاربردی از اخلاق پژوهش ارائه داد. پس از آن تعدای از شرکت‌کنندگان در کارگاه تجربه زیسته خود را در این زمینه مطرح کردند. ایشان در ادامه مباحث زیستنامه علمی، خودشناسی جمعی و فرهنگی فرد، مدل نُه‌تایی تقسیم فعالیتهای علمی، رویکرد فاعل محور، فضائل ذهن، التفات اخلاقی، و نظریات انگیزش را مطرح نمودند. در نهایت دکتر فراستخواه به چگونگی کشف لحظه‌های حیات علمی به عنوان جای پاهایی برای اخلاقی بودن محقق و ارائه مثال‌های کاربردی در این زمینه پرداختند. در انتهای کارگاه جناب آقای دکتر عبدشاهی رئیس محترم دانشگاه، ضمن تشکر از دکتر فراستخواه بخاطر اهمیت مطالب مطرح شده در کارگاه و مهم شمردن جایگاه اخلاق در عملکرد تحقیقاتی اعضای هیأت علمی و پیشنهاد برگزاری این‌گونه کارگاه‌ها برای دانشجویان، لوح تقدیری به ایشان اعطاء نمودند.

لازم به ذکر است که گواهی شرکت‌کنندگانی که فرم الکترونیکی ثبت‌نام را تکمیل نموده بودند بصورت الکترونیکی صادر و به آدرس پست الکترونیکی آنها ارسال خواهد شد.


نظر شما :