برگزاری دومین همایش ملی صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۹ کد : ۲۹۰۲ اخبار گروه
برگزاری دومین همایش ملی صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دومین همایش ملی صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی به میزبابی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان به صورت مجازی در روز چهارشنبه مورخ  22 اردیبهشت ماه 1400 در دو نوبت  از ساعت 10 الی 13 و 13 الی 17 برگزار گردید.

در ابتدای این همایش یک روزه، جناب آقای دکتر عباس عبدشاهی رئیس محترم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر و خوش‌آمدگویی به کلیه میهمانان برگزاری چنین رویدادهایی را در سطح ملی باعث ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت برشمردند. ایشان کشاورزی و صنعت را دو بخش مهم اقتصاد کشور برشمردند که بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را در اقتصاد ایران به خود اختصاص داده‌اند. ایشان افزودند دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به عنوان تنها دانشگاه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جنوب و غرب کشور همواره تلاش نموده است تا مطابق وظایف ذاتی و ماموریت‌های محوله در سطح منطقه و در سطح ملی و در سطح بین المللی ایفای نقش نماید و منشا اثر باشد.

در ادامه دکتر عالمی‌سعید دبیرعلمی همایش با ارائه گزارشی کامل از فرایند علمی پرداخته، حضور بیش از 50 نفر عضو کمیته علمی از دانشگاههای سراسر کشور در داوری مقالات را از نقاط قوت کار برشمردند، اخذ مجوز از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC و سیویلیکا جهت نمایه مقالات پذیرفته شده و دریافت بیش از 110 مقاله در همایش و ارائه شفاهی بیش از 14 مقاله را از برنامه همایش اعلام کردند. ایشان افزود حضور 5 سخنران کلیدی در همایش، و ارائه 14 مقاله شفاهی در دو بخش مجزا در عصر روز همایش از سایر برنامه‌های همایش می باشد. پذیرش 57 مقاله به صورت پوستر و پخش در سالن‌های 6 گانه به صورت مجازی از بخشهای جانبی همایش است که همزمان با برنامه پخش می‌گردند.

سپس دکتر صالحی جوزانی، مدیر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان سخنران کلیدی با موضوع: نیازهای فناورانه بخش کشاورزی، چالش‌ها، اقدامات و راهکارهای نوین به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن برشمردن امکانات و مشکلات پیشروی کشاورزی

دانش‌بنیان در کشور، تکمیل زنجیره تبدیل ایده به محصول به منظور رفع چالش های بخش کشاورزی؛ تشویق محققین و اعضای هیات علمی به ارتباط با صنعت از جمله استفاده از فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی و محققین در صنعت؛ حمایت جدی و تسریع افزایش تعداد شرکت های قوی فناوری در حوزه کشاورزی، دام و شیلات؛ آموزش (مدل کسب و کار، امکان سنجی، طرح اقتصادی، مالکیت فکری) و حمایت مناسب از استارتاپ ها؛ توسعه پلتفرم های نوآوری باز و زیست بوم فناوری؛ افزایش حمایت های دولتی و رفع مشکلات جذب منابع سرمایه گذاری؛ و رفع موانع مقرراتی از طریق تصویب مقررات حمایتی و تسهیل‌گر را پیشنهاد فرمودند.

پس از ایشان دکتر ولی عیدی، عضو هیات علمی دانشگاه، سخنرانی خود را با موضوع: تاب آوری: چهارچوبی هدفمند برای فعالیت های اقتصادی در حوزه کشاورزی ارائه نمودند.

دکتر مبصر، معاون فنی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، وزارت جهاد کشاورزی از دیگر سخنرانان کلیدی همایش بودند که با موضوع زیرسازی و رفع موانع صادرات بذر به ایراد سخنرانی پرداخته، خواستار رفع موانع و استفاده از ظرفیت‌های تولید، و صادرات بذر خصوصا بذر محصولات استراتژیک به کشورهای هم‌اقلیم با رعایت استانداردهای بین المللی شدند.

پس از سخنرانی های کلیدی، مهندس محمدی‌پور رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با ارائه گزارشی کامل از صنعت استان گفتند: تعداد واحدهای تولیدی استان بالغ بر 1840 واحد و تعداد شهرک و نواحی صنعتی 70 واحد می باشد.

در ادامه دکتر برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایراد سخنرانی پرداختند. دکتر قبادیان ضمن تشکر از برگزاری چنین همایش‌هایی، شرح کاملی در خصوص طرح های پژوهشی و فناورانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر عملکرد طرح تاپ ارائه دادند. «طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)» با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد کل نیروهای مسلح اجرا می‌گردد. هدف این طرح، توسعه دانش‌بنیان بنگاه‌ها از طریق بهره‌مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقاء سطح مهارت فارغ‌التحصیلان مشمول خدمت سربازی، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه با هدف کاربردی شدن دانش و یافته‌های جدید علمی و فناوری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، ارتقاء توان فنی و مهندسی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری و ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده‌ی جدید و اشتغال زایی پایدار می‌باشد. این طرح در سه بخش برای دانش‌آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذارانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان‌نامه‌های خود را به صورت مسأله محور انجام دهند و اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعات، انجام پروژه‌های مستقل یا مشترک در بنگاه‌های صنعتی و معدنی فعالیت نمایند، اجرا می‌شود.

و در انتها دومین همایش ملی صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی در پایان با جمع‌بندی دبیر علمی همایش به کار خود پایان داد.


نظر شما :