لایو اینستاگرام با موضوع فرهنگ ناب ایرانی

۲۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۰ کد : ۲۰۷۰ اخبار دانشگاه
لایو اینستاگرام با موضوع فرهنگ ناب ایرانی

به گزارش معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و به مناسبت هفته حجاب و عفاف، با همت کانون فرهنگ و مطالعات اجتماعی این دانشگاه، گفتگوی زنده‌ای (لایو) در برنامه اینستاگرام با حضور حجت الاسلام دکتر عبدالهادی صالحی زاده (عضو محترم هیئت علمی گروه آموزشی معارف اسلامی)، سه شنبه ۲۴ تیرماه ۹۹ با عنوان فرهنگ ناب ایرانی با محوریت غیرت و تعصب بچه محل‌ها در گذشته و حال برگزار شد.

در این برنامه دکتر صالحی زاده ابتدا ضمن اشاره به واقعه مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۴ به دلیل نامگذاری این هفته به حجاب و عفاف پرداختند سپس به مقایسه لباس بومی اقوام مختلف ایران با فرهنگ و حجاب اسلامی و لباس عصر مدرن جوامع در ایران و جهان پرداختند. ارتباط طرح،‌ جنس و رنگ لباس با مسائل منطقه ای،‌ ویژگی های اقلیم و جغرافیا، اقتصاد و تاریخ هر منطقه، از دیگر نکاتی بود که بر آن تاکید شد.  

عضو هیئت علمی گروه آموزشی معارف اسلامی ضمن بازشماری برخی از عناصر فرهنگ ناب ایرانی؛ وقار، احترام و ارزش گذاری زن در ایران باستان را از فرهنگ قدیمی ایران برشمرد و پوشیدگی لباس ایرانیان در دوره های قبل را گواهی بر این مطلب دانستند. سپس ایشان ضمن تبیین مفهوم غیرت به این نکته اشاره کردند که غیرت به معنای کوشش در محافظت از چیزهایی است که محافظت از آنها لازم است همچون دین، ناموس، قومیت، کشور و ... است و در این باره به فرمایش حضرت علی علیه السلام اشاره کردند که می فرماید:  ثمره‌ی شجاعت، غیرت است.

ایشان همچنین عفت و غیرت را دو روی یک سکه دانستند و ضمن معرفی اجمالی خرده فرهنگ لوطی گری در تاریخ معاصر ایران و بازشماری برخی از مشخصه های این خرده فرهنگ، مفهوم غیرت و تعصب این گروه ها را در محافظت از ناموس محله و دستگیری از ضعفای محل تشریح کرده و این گروه ها را عامل امنیت و آرامش مردم آن محله ها دانستند. حجت الاسلام دکترصالحی زاده ضمن تقسیم افراد این خرده فرهنگ به دو گروه ارجمند و بی ارج (هدایت شده و منحرف) به برخی از مشترکات ظاهری (همچون کلاه کج نهادن، دستمال دست و همراه داشتن غمه یا دشنه، ورزش زورخانه ای و ...) و خصوصیات اخلاقی ( همچون پر دل و جرات بودن و از جان گذشتگی، احترام وافر به عزاداری امام حسین علیه السلام) ایشان پرداختند. از فعالیت های اجتماعی این خرده فرهنگ، برگزاری جشن گلریزان و واسطه گری بین ثروتمندان و کمک به ضعفای محله، همچنین محافظت از خانواده هایی بود که در معرض خطرهای گوناگون بودند. فرهنگ جوانمردی و فتوت نامه های موجود در ادبیات و فرهنگ ایرانی اشاره به ایندست رفتارهاست.

حجت الاسلام دکترصالحی زاده ضمن بیان این نکته که این گروه ها عمدتا مایه آرامش و امنیت محله بودند به گروه های اشرار اشاره و این گروه ها را در نقطه مقابل آن جوانمردان دانستند، چرا که اشرار خود موجب سلب امنیت و آرامش محله ها می باشند!

صالحی‌زاده در خاتمه بحث ضمن اشاره به تغییر و تحولات لباس در عصر مدنیته و به دنبال آن وضعیت حجاب در جامعه ایران، اصلی ترین زمینه شناختی آن تفکر لیبرالیسم و اصلی ترین زمینه تاریخی آن را انقلاب جنسی دانستند که در دهه ۱۹۶۰ رخ داد. ایشان ضمن اشاره به مشخصه های مهم انقلاب جنسی مثل تجمع و تظاهرات همجنس بازان،‌ تولید قرص ضدبارداری و قانونی شدن سقط جنین در کنار فعالیت های علمی و فرهنگی فمنیست ها؛ به پیامدهای این انقلاب در دنیا پرداختند وضعیت کنونی نظام خانواده و مباحث مرتبط با آن را از پیامدهای انقلاب جنسی دانستند. ایشان همچنین پمپاژ فرهنگ لیبرال در سرتاسر دنیا از جمله ایران، توسط رسانه ها و منابع ارتباطی و شناختی را از عوامل مهم اشاعه فرهنگ بی بندوباری و کم توجهی به فرهنگ ناب ایرانی دانستند. کارشناس برنامه راهکار اجتماعی مقابله با این تفکر و محافظت از فرهنگ بومی و دینی ایرانیان در حوزه لباس و خانواده، جامعه پذیری دانستند. آموزش هنجارها و ارزش های هر جامعه و درونی کردن آن ها توسط خانواده و از سنین کودکی آغاز می شود. نتیجه تحقیقات میدانی در برخی از مناطق، گویای این نکته است که؛ تعداد قابل توجهی از دختران نسبت به نوع لباس و اهمیت پوشش متناسب با فرهنگ و عقاید دینی ایرانیان شناخت کاملی نداشتند و در حقیقت جامعه پذیری ایشان در این موضوع به درستی شکل نگرفته است.  

 


نظر شما :