کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون همزمان با سراسر کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به اجرا درآمد

۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۷ کد : ۱۴۲۴ اخبار دانشگاه
کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون همزمان با سراسر کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به اجرا درآمد

بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر در ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی در جهان و ایران است.

همچنین فشار خون در بین بیماری‌های غیرواگیر اولین علت مرگ و میر محسوب می‌شود، شیوع فشار خون بالا در جمعیت زیر ۳۵ سال حدود ۱۴ درصد و در جمعیت ۴۵ تا ۵۵ ساله شیوع یک سوم و در جمعیت بالای ۷۰ سال شیوع دو سوم دارد.

چاقی واضافه وزن، عدم تحرک، استعمال دخانیات، نمک (سدیم) فراوان در غذاها، پتاسیم کم در غذاها:، کمبود ویتامین D، مصرف الکل از علل ابتلا به فشار خون بالا می‌باشد، بطوریکه در کشور‌های غربی مصرف الکل و مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری عامل اصلی آن بوده و در کشور‌های دیگر بیماری‌های کلیوی، غددی و برخی بیماری‌های مادرزادی عامل آن است.

سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، تاری دید یا دوبینی، تپش قلب یا ضربان‌های قوی و نامنظم قلب، تنگی نفس از علایم فشار خون بالا است، البته در بسیاری موارد این بیماری بدون علامت است و  به همین دلیل بنام قاتل خاموش نامگذاری شده است.

27 اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی فشار خون کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان آغاز بهکار کرد، این کمیین  به همت مرکز بهداشت دانشگاه و با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان باوی با هدف ایجاد حساسیت موضوعی در جامعه دانشگاهی ، افزایش آگاهی و سواد سلامت در زمینه فشار خون بالا ؛ و اندازه گیری فشار خون آغاز شد، این کمپین تا تاریخ 1398/04/15 ادامه دارد.


نظر شما :